Headerbillede til rapport om fattiggården eller fjendeland

Written by 22:27 Historie i spillefilm – for elever

Lektion 4. Film og kollektiv historiebevidsthed 1

Læren om begrebet ‘kollektiv historiebevidsthed’ og om historiske spillefilms rammer

I denne fjerde lektion lærer du om begrebet ‘kollektiv historiebevidsthed’, og om at historiske spillefilm skaber rammer, så publikum kan identificere sig med noget eller nogen i filmene. Der gives eksempler på, at spillefilm bærer præg af, hvordan man tænkte på det tidspunkt, da filmene blev til, og at de derfor ofte er gode kilder til at sige noget om denne tid.

4.1 Læringsmål og omfang (lektion 4)

Lektionen er rettet mod følgende læringsmål:

  • Jeg kan redegøre for, hvad ‘kollektiv historiebevidsthed’ er.
  • Jeg kan redegøre for, hvorfor og hvordan en historisk spillefilm forsøger at få os til at identificere os med personer, tematikker og morale.
  • Jeg kan vise, hvordan en historisk spillefilm er præget af den kollektive historiebevidsthed, der eksisterede, da den blev skabt.

Det tager ca. 45 min. at gennemføre denne lektion.

4.2 Spillefilm og kollektiv historiebevidsthed

Instruktion:

Se videoen, hvor Peter Brunbech fortæller om, hvad der skal til, for at vi kan leve os ind i film og synes, at de er spændende og relevante. Mens du ser videoen, bør du skrive stikord til:

  1. hvad der skaber identifikation i en historisk spillefilm.
  2. hvad Peter Brunbech siger, at ‘kollektiv historiebevidsthed’ er.
  3. hvordan “En kongelig affære”, “Kleopatra”, “Rosens navn” og de to Robin Hood-film er præget af den kollektive historiebevidsthed, der var på det tidspunkt, filmene blev skabt. Sørg for at skrive noter til hver af filmene.

Andre lektioner i dette kursus

Link til opstarts-siden af kurset "Historie i spillefilm – for elever"

Undervisere

Inden du går i gang, vil vi lige kort præsentere underviserne. Peter Yding Brunbech og Jens Aage Poulsen vil du ofte se i videoerne.

Peter Yding Brunbech, centerleder HistorieLab, UCL Erhvervsakademi og Professionshøjskole

Peter Yding Brunbech
Ph.d.
pjyb@ucl.dk

Jens Aage Poulsen, lektor emeritus, HistorieLab og UCL Erhvervsakademi og Professionshøjskole

Jens Aage Poulsen
Lektor emeritus
jeap@ucl.dk

MOOC’et er desuden udviklet af:

Projektleder, tekst- og opgaveforfatter:
Nikolaj Petersen, adjunkt, cand.mag. og Master

Filmproducer:
Poul Kjær Lauridsen, lektor

MOOC-konsulent og animator:
Lone Guldbrandt Tønnesen, lektor

Tilmeld nyhedsbrev

Jeg giver samtykke til, at mine personoplysninger behandles i overensstemmelse med denne oplysningserklæring og er indforstået med, at mine oplysninger behandles sikkert og fortroligt og slettes efter endt anvendelse. Jeg er indforstået med, at jeg kan trække mit samtykke tilbage ved at skrive til denne mailadresse historielab@ucl.dk, hvorefter behandlingen af mine personoplysninger stopper og slettes.

Close