Undervisningsforløb om påske - religion eller tradition?

Written by 13:56 Uv-forløb 3.-4. klasse

Påske – religion eller tradition?

Hvorfor fejrer vi påske?

Dette undervisningsforløb handler om debatten om hvad der er historie og hvad der er religion når det kommer til højtider. Hvorfor fejrer vi lige netop påsken?
Forløbet henvender sig til 3.-4. klassetrin, og lektionsplanen kan downloades nederst på siden.

Præsentation og begrundelse

Ved forårets komme og vintergækkens spiren nærmer påskehøjtiden sig også. Det er en højtid fyldt med mange traditioner, hvoraf nogle refererer til den bibelske grundfortælling om Jesu død og genopstandelse. Andre traditioner, som fx udarbejdelse af gækkebreve og besøg af påskeharen, har ikke nogen egentlig sammenhæng med den religiøse grundfortælling. Når eleverne går på påskeferie er alle disse traditioner vævet ind i hinanden og dertil krydret med en masse kommercielle tilbud. Med dette korte forløb får eleverne i indskolingen et overblik over hvilken bibelsk grundfortælling, der er udgangspunktet for påsken samt et indblik i de historiske sammenhænge mellem populære påsketraditioner som fx gækkebreve, æggedekorering og påskeharer. Begreber som traditioner og højtider defineres, og eleverne ender med at reflektere over egen brug af historiske traditioner.

Forløbet er tværfagligt i historie og kristendomskundskab.

Forløbet er udarbejdet af Michael G. Andersen

Undervisningsforløb om påske - religion eller tradition?

Undervisningsforløb

Undervisningsforløb: Omfang af forløbet er kort (1-4 lektioner)

Problemstilling

Hvilke sammenhænge er der mellem påsketraditionerne og selve den bibelske grundfortælling i forbindelse med påsken?

Kompetenceområde/-mål

Historie

Historiebrug

Eleven kan fortælle om hvordan mennesket er påvirket af og bruger historien

  • Eleven kan skelne mellem typer af historiske fortællinger
  • Eleven har viden om særtræk ved historiske fortællinger

Religion

Kristendom og bibelske fortællinger

Eleven kan fortælle om centrale bibelske fortællinger

  • Eleven kan udtrykke sig om indholdet af de bibelske fortællinger
  • Eleven har viden om centrale bibelske fortællinger

Materialer

Tilmeld nyhedsbrev

Jeg giver samtykke til, at mine personoplysninger behandles i overensstemmelse med denne oplysningserklæring og er indforstået med, at mine oplysninger behandles sikkert og fortroligt og slettes efter endt anvendelse. Jeg er indforstået med, at jeg kan trække mit samtykke tilbage ved at skrive til denne mailadresse historielab@ucl.dk, hvorefter behandlingen af mine personoplysninger stopper og slettes.

Close