Webinar med fokus på at forstå og håndtere fænomener som incels, manosfæren og kønshad på nettet.

Written by 11:17 Børn og unges demokratiske, digitale og kulturelle dannelse

Radical digital lives

Projektets formål

Formålet med projektet er at undersøge, hvilken rolle narrativ identitetskonstruktion kan spille for unges udtræden af ekstreme onlinefællesskaber. Projektet tager udgangspunkt i et casestudie af en dansk deltager, som tidligere har været aktiv i et ekstremistisk netværk og haft kontakt med andre medlemmer online.

Gennem et semistruktureret livshistorieinterview (McAdams, 2008) på cirka to timer udforskes, hvordan den unge – her kaldet Marco (pseudonym) – selv forstår og fortæller sin vej ind i og ud af miljøet. Interviewet giver indsigt i, hvordan personlige fortællinger kan bidrage til at skabe afstand til ekstremistiske sammenhænge og støtte processer mod frigørelse og nye fællesskaber.

Projektperiode

Projektets periode løber fra 2024-2026.

Projektdeltagere

I projektet deltager Rikke Alberg Peters fra HistorieLab og UCL Erhvervsakademi og Professionshøjskole samt Aarhus Universitet, som agerer projektleder.

Tilmeld nyhedsbrev

Jeg giver samtykke til, at mine personoplysninger behandles i overensstemmelse med denne oplysningserklæring og er indforstået med, at mine oplysninger behandles sikkert og fortroligt og slettes efter endt anvendelse. Jeg er indforstået med, at jeg kan trække mit samtykke tilbage ved at skrive til denne mailadresse historielab@ucl.dk, hvorefter behandlingen af mine personoplysninger stopper og slettes.

Close