Headerbillede til rapporten Historie på langs af skoleformer

Written by 22:46 Forskningsmaterialer

Rapport: Historie på langs af skoleformer

Rapport om sammenhænge og progression mellem grundskole og gymnasier og med et helhedsorienteret fokus på historiefaget og historieundervisning.

HistorieLab opererer i sin projektperiode frem til udgangen af 2018 med et helhedsorienteret fokus på historiefaget og historieundervisning i danske skoler. Videncentrets aktiviteter, herunder forskningsprojekter, retter sig mod førskoleområdet, grundskole såvel som ungdomsuddannelser. Det er sammenhænge mellem de to sidstnævnte, der sættes fokus på i denne udgivelse, hvilket betyder, at historiefaget og historieundervisningen på langs af grundskole- og gymnasialt niveau betragtes som et sammenhængende hele.

Udgivelsens hovedmål er at undersøge, hvordan historie som undervisningsfag fungerer i henholdsvis de ældste klasser i grundskolen og i de gymnasiale uddannelser. Hænger faget meningsfuldt sammen? Er der lighedspunkter angående metoder, indhold og læringsmål? Er der faglig og læringsmæssig progression? Og sidst men ikke mindst: Hvad kan man gøre for, at faget i endnu højere grad end i dag fremmer lærende, tænkende og agerende elever?

Baggrund for udgivelsen

Udgivelsen er udarbejdet af ph.d. Aase Bitsch Ebbensgaard og ph.d. Heidi Eskelund Knudsen.

Tilmeld nyhedsbrev

Jeg giver samtykke til, at mine personoplysninger behandles i overensstemmelse med denne oplysningserklæring og er indforstået med, at mine oplysninger behandles sikkert og fortroligt og slettes efter endt anvendelse. Jeg er indforstået med, at jeg kan trække mit samtykke tilbage ved at skrive til denne mailadresse historielab@ucl.dk, hvorefter behandlingen af mine personoplysninger stopper og slettes.

Close