Headerbillede til rapporten Kan elever arbejde problemorienteret med kilder i historie

Written by 22:26 Forskningsmaterialer

Rapport: Kan elever arbejde problemorienteret med kilder i historie?

Rapporten gør rede for aktionsforsknings- og udviklingsprojektet Elevgenerede læremidler og skitserer idéer og anbefalinger til undervisning.

Læreplanen Forenklede Fælles Mål for historie lægger op til, at eleverne arbejder mere undersøgende og problemorienteret med kilder. Men hvordan foregår det i praksis? I 2017 gennemførte forskere ved HistorieLab et større aktionsforskningsprojekt med fokus på netop dette spørgsmål, og nu er rapporten klar.

Rapporten “Kan elever arbejde problemorienteret med kilder i historie?” gør rede for aktionsforsknings- og udviklingsprojektet “Elevgenerede læremidler” samt skitserer ideer, forslag og anbefalinger, som kan udledes af de gennemførte aktioner. Som afslutning indeholder rapporten konkrete forslag til, hvordan undervisningen kan tilrettelægges, så elevernes undersøgelses- og metodiske kompetencer styrkes.

Rapporten er relevant for lærere, der underviser i historie og andre kulturfag i grundskolen, studerende på læreruddannelsen med historie som undervisningsfag og for forskere og andre, der interesserer sig for elevernes læreprocesser.

Baggrund for projektet

Aktionsforskningsprojektet og den tilhørende rapport er gennemført og udarbejdet af Dorthe Godsk Larsen, Rikke Alberg Peters, Jens Aage Poulsen og Christina Louise Sørensen.

Tilmeld nyhedsbrev

Jeg giver samtykke til, at mine personoplysninger behandles i overensstemmelse med denne oplysningserklæring og er indforstået med, at mine oplysninger behandles sikkert og fortroligt og slettes efter endt anvendelse. Jeg er indforstået med, at jeg kan trække mit samtykke tilbage ved at skrive til denne mailadresse historielab@ucl.dk, hvorefter behandlingen af mine personoplysninger stopper og slettes.

Close