Undervisningsforløb om udvandring til Amerika – migration til DK

Written by 8:51 Uv-forløb 5.-6. klasse

Udvandring til Amerika – migration til Danmark

Hvorfor migrerer mennesker?

Dette undervisningsforløb sammenligner større migrationsbølger gennem tiden og dykker ned i spørgsmålet om, hvad der får mennesker til at migrere til et andet sted.
Forløbet henvender sig til 5.-6. klassetrin, og lektionsplanen kan downloades nederst på siden.

Præsentation og begrundelse

I disse år er samfundsdebatten præget af store migrationsbølger mod Europa. Det, at mennesket vandrer i flok fra et sted til et andet, er dog ikke et nyt fænomen. Man skal fx ikke mange århundreder tilbage, før man støder på store grupper af danskere, der valgte at forlade landet for at finde en lykke i en anden verdensdel. Hvorfor migrerede de og hvordan er det gået deres efterkommere siden? Kan man sammenligne datidens migration med nutidens?

Forløbet tager udgangspunkt i en sammenligning af 1800-tallets danske migration til Amerika og den nutidige migrationskrise, der fylder medierne i disse år. Begreber defineres, Push and Pull faktorer synliggøres og historiebrug diskuteres. Forløbet gør brug af fotos, dokumentarfilm, lettilgængelige tekster og elevernes egne refleksioner.

Forløbet er udarbejdet af Michael G. Andersen.

Undervisningsforløb om udvandring til Amerika – migration til DK

Undervisningsforløb

Undervisningsforløb: Klassetrin 5.-6. klasse
Undervisningsforløb: Omfang af forløbet er mellemlangt (5-8 lektioner)

Problemstilling

Hvilke ligheder og forskelle er der mellem danskernes udvandring til USA i 1800-tallet og nutidens migration til Danmark?

Kompetenceområde/-mål

Kronologi og sammenhæng

Eleven kan sammenligne væsentlige træk ved historiske perioder

  • Eleven kan redegøre for konsekvenser af samspil mellem dansk historie og omverden
  • Eleven har viden om konsekvenser af samspil mellem dansk historie og omverden

Historiebrug

Eleven kan perspektivere egne og andres historiske fortællinger i tid og rum

  • Eleven kan forklare historiske fortællingers sammenhæng med fortidsfortolkninger og nutidsforståelser
  • Eleven har viden om enkle sammenhænge mellem fortidsfortolkninger og nutidsforståelser

Materialer

Tilmeld nyhedsbrev

Jeg giver samtykke til, at mine personoplysninger behandles i overensstemmelse med denne oplysningserklæring og er indforstået med, at mine oplysninger behandles sikkert og fortroligt og slettes efter endt anvendelse. Jeg er indforstået med, at jeg kan trække mit samtykke tilbage ved at skrive til denne mailadresse historielab@ucl.dk, hvorefter behandlingen af mine personoplysninger stopper og slettes.

Close