Bogen “1864 – Hvad lærte eleverne?” tager fat i historiebrugen i skiftende tiders skolebøger og stiller skarpt på, hvorfor vi ændrer læremidlernes fortællinger, når tiderne skifter. Bogen kan være et afsæt for at reflektere over historiebrug, og hvilke opgaver historiefaget i grundskolen bør have nu og i fremtiden. Bogen er skrevet af Jens Aage Poulsen, lektor emeritus, og udgivet ved Syddansk Universitetsforlag.
Historiebrug i skiftende tider
I slutningen af september 2023 udkom bogen 1864 – Hvad lærte eleverne? Om nederlaget og historiebrug i skiftende tiders skolebøger af Jens Aage Poulsen, lektor emeritus, HistorieLab, UCL Erhvervsakademi og Professionshøjskole.
Bogen tager fat i historiebrugen i skiftende tiders skolebøger og stiller skarpt på, hvorfor vi ændrer læremidlernes fortællinger, når tiderne skifter. Til sidst står spørgsmålet: Hvad skal eleverne lære af krigen i dag? Og hvorfor netop dén fortælling? Jens Aage Poulsen uddyber:
Læs mere om forfatteren
Fakta om bogen
-
Forfatter: Jens Aage Poulsen
-
Titel: 1864 – Hvad lærte eleverne?
-
Undertitel: Om nederlaget og historiebrug i skiftende tiders skolebøger
-
Udgivelsesår: 2023
-
ISBN: 978-87-408-3500-7
-
Serie: University of Southern Denmark Studies in History and Social Sciences vol. 641
-
Sprog: Dansk
-
Forlag: Bogen er udkommet ved Syddansk Universitetsforlag.