Written by 13:17 Børn og unges demokratiske, digitale og kulturelle dannelse

Konspirationsteorier, trivsel og digital dannelse

kvantitativ og kvalitativ undersøgelse af danske børn og unges forhold til eksisterende konspirationsteorier og konspirationsteoretiske tankemønstre.

I 2024 igangsættes en større kvantitativ og kvalitativ undersøgelse af danske børn og unges forhold til eksisterende konspirationsteorier og konspirationsteoretiske tankemønstre. Projektet indgår i et forskningssamarbejde med SDU og Center for Digital Pædagogik. Projektets resultater diskuteres løbende i forskningsnetværket CONNOR – Nordic Network of Conspiracy Theory Research. HistorieLab er medudvikler af konkrete materialer og forskningsartikler, som kan anvendes i undervisningen og af fagprofessionelle, som ønsker at understøtte elevers eller borgeres digitale og demokratiske kompetencer. HistorieLab er medudgiver af et temanummer af tidsskriftet Økonomi og politik, redigeret af Rikke Alberg Peters og Kasper Grotle Rasmussen om konspirationsteorier og deres samfundsmæssige konsekvenser.

Billede med en undervisningssession omkring Børn og unges demokratiske, digitale og kulturelle dannelse

Projektets formål

Formålet med projektet er at undersøge danske børn og unges forhold til konspirationsteorier og konspirationsteoretiske tankemønstre gennem en større kvantitativ og kvalitativ undersøgelse. Projektet, som udføres i samarbejde med forskningsgruppen KONSPISK ved Norges Tekniske Universitet i Trondheim og med bidrag fra HistorieLab, sigter mod at udvikle undervisningsaktiviteter og materialer, der styrker elevernes digitale og demokratiske kompetencer.

Projektet undersøger sammenhængen mellem konspirationsteorier, radikalisering og børn og unges dannelsesprocesser. Arbejdet er organiseret i tre temaområder:

  1. Konspirationsteorier blandt børn og unge – hvordan og hvorfor teorierne opstår, og hvilken betydning de får i unges hverdagsliv.

  2. Radikalisering og konspirationsteorier – hvilke forbindelser der kan spores mellem konspirationstænkning og radikaliseringsprocesser.

  3. Uddannelse af fagprofessionelle – hvordan lærere og andre fagfolk kan klædes bedre på til at genkende og håndtere konspirationstænkning og dens konsekvenser i praksis.

Projektet giver dermed både ny viden om et aktuelt samfundsproblem og konkrete redskaber til at styrke fagprofessionelles indsats i skoler og uddannelsesmiljøer.

Projektperiode

Projektets tidsramme løber fra 2023-2025.

Projektdeltagere

I projektet deltager Rikke Alberg Peters fra HistorieLab og UCL Erhvervsakademi og Professionshøjskole, Syddansk Universitet (projektleder), NTNU – Forskningsgruppen KONSPISK: Konspirasjonstenkning, skole og ungdom og Aarhus Universitet.

Tilmeld nyhedsbrev

Jeg giver samtykke til, at mine personoplysninger behandles i overensstemmelse med denne oplysningserklæring og er indforstået med, at mine oplysninger behandles sikkert og fortroligt og slettes efter endt anvendelse. Jeg er indforstået med, at jeg kan trække mit samtykke tilbage ved at skrive til denne mailadresse historielab@ucl.dk, hvorefter behandlingen af mine personoplysninger stopper og slettes.

Close