Projekt: Brug af smartphones i historieundervisningen 

Written by 1:00 Forside-header, RADAR 2025

Om at skabe historie med mobiltelefonen

Formidlingsartikel om at skabe digitale fortællinger.

Elevernes nærområde og livsverden er væsentlige i historieundervisningen. De må dog også kobles til den såkaldte ”store” historie – og det er ikke så ligetil. Artiklen beskriver et eksperiment, hvor udskolingselever undersøgte historier om personer eller noget fra nærområdet og deres sammenhæng med den store historie. Med mobiltelefoner skabte de digitale fortællinger på baggrund af deres research. På baggrund af erfaringer fra eksperimentet afsluttes artiklen med forslag til, hvordan man kan gennemføre et tilsvarende forløb.

Denne artikel henvender sig til lærere, lærerstuderende og undervisere.

Hent artiklen som pdf her

Artiklens indhold

Hvordan kan mobiltelefoner bruges som et aktivt læringsredskab i historieundervisningen?

I denne artikel beskriver Jens Aage Poulsen et eksperiment, hvor udskolingselever undersøgte lokalhistoriske personer og steder for at skabe digitale fortællinger, der kobler den “lille” historie til den “store”.

Artiklen præsenterer erfaringer fra eksperimentet og giver konkrete forslag til, hvordan lærere kan tilrettelægge et lignende forløb, der motiverer eleverne til at arbejde undersøgende og historieskabende.

Hent artiklen

Find alle RADAR-artikler på tidsskrift.dk

Tilmeld nyhedsbrev

Jeg giver samtykke til, at mine personoplysninger behandles i overensstemmelse med denne oplysningserklæring og er indforstået med, at mine oplysninger behandles sikkert og fortroligt og slettes efter endt anvendelse. Jeg er indforstået med, at jeg kan trække mit samtykke tilbage ved at skrive til denne mailadresse historielab@ucl.dk, hvorefter behandlingen af mine personoplysninger stopper og slettes.

Close