Artiklen præsenterer de centrale teoretiske tilgange til historiefagets etiske dimension i den internationale historiedidaktiske forskning og diskuterer på den baggrund betydningen af den etiske dimension for historiefaget i grundskole og læreruddannelse.
Denne artikel henvender sig til lærere, lærerstuderende og undervisere.
Artiklens indhold
Vi lever i en tid, hvor grænserne mellem fortid og nutid synes at udviskes. Nationalistiske strømninger, brud på menneskerettigheder og diskrimination i nationalstatens navn præger igen den globale dagsorden. Dét kalder på refleksion og ikke mindst på historiefagets særlige rolle i samfundet.
Historie er mere end blot kronologi og begivenheder. Det er et fag, der hjælper os med at forstå verden – og dermed os selv – gennem kritisk tænkning, perspektivbevidsthed og refleksion over menneskelige valg og værdier. Som historielærer har vi et ansvar for at vise, hvordan historien rækker ind i nutiden og hvorfor det betyder noget.
I denne artikel sætter forfatteren, Maren Lytje, lektor og ph.d. ved Professionshøjskolen UCN, fokus på historiefagets etiske dimension og viser, hvordan vi aktivt kan inddrage etiske overvejelser i undervisningen. Med inspiration fra international historiedidaktik præsenteres konkrete tilgange og undervisningsidéer, der styrker elevernes evne til at forholde sig til komplekse, globale problemstillinger samt deres egen rolle som borger i et demokratisk samfund.
Artiklen inviterer til refleksion over spørgsmål såsom:
- Hvilket ansvar har historielæreren i en tid med voksende polarisering?
- Hvordan kan historieundervisning fremme demokratisk bevidsthed og globalt medborgerskab?
- Hvad vil det sige at arbejde med etik i historie?
Vi håber, at artiklen kan inspirere til både faglig udvikling og vigtige samtaler i klasselokalet såvel som i lærerfællesskabet.