Artiklen undersøger, hvordan fænomener som incels, manosfæren og toksisk maskulinitet påvirker unge, især mænd, og hvordan lærere og elever sammen kan arbejde med at forstå og perspektivere disse fænomener i historieundervisningen. Den giver lærere viden og konkrete forslag til at skabe dialog om køn, identitet og ligestilling i en historisk og pædagogisk kontekst.
Denne artikel henvender sig til lærere, lærerstuderende og undervisere.

Artiklens indhold
Begreber som incel, manosfæren og det at ’tage den røde pille’ vinder i stigende grad indpas i hverdagen som kendte fænomener. De aktuelle trends i ungdomskulturen fylder meget i mediebilledet, men kan være vanskelige for lærere at sætte ord på og håndtere i mødet med eleverne. Det kalder på refleksion – og på et fokus på, hvordan historielærere kan træde ind i kampen mod aktuelle trends i ungdomskulturen, der prædiker ensidige forståelser af ligestilling, fællesskab og deltagelse.
I artiklen giver forfatteren, Rikke Alberg Peters, lektor, ph.d., UCL Erhvervsakademi og Professionshøjskole, sit bud på, hvad der ligger bag de unges tiltrækning af fænomenerne, og hvordan lærere kan inddrage tematikkerne i både en historiefaglig og almenpædagogisk kontekst.
Mange lærere oplever, at diskursen fra manosfæren finder vej ind i klasserummet. Selv når intentionen primært er provokation eller behov for opmærksomhed, kan det medvirke til en vis normalisering af sproget og verdenssynet. Fordelen ved at arbejde med emnet i historieundervisningen er, at det giver mulighed for at bearbejde temaerne ud fra et ’fælles tredje’, nemlig en historiefaglig kontekst.
Artiklen giver blandt andet indblik i:
- De online subkulturer, hvor nogle drenge og unge mænd færdes
- Hvorfor unge tiltrækkes af manofærens idealer
- Køn, identitet og seksualitet i et historisk perspektiv
- Initiativer til dialog med unge om identitet, køn og ligestilling
- Hvordan man kan arbejde fagligt med emnet i undervisningen
Vi håber, at artiklen kan inspirere til både faglig udvikling og vigtige samtaler i klasselokalet såvel som i lærerfællesskabet, og derved bidrage til at udvide elevernes historiske bevidsthed og understøtte en central dannelsesopgave.
Læs om forfatteren
