Grafik udarbejdet af Copilot til RADAR-artiklen: Incels og kvindehad i historieundervisningen

Written by 23:04 Forside-header, RADAR 2025

Incels og kvindehad i historieundervisningen

Formidlingsartikel med aktuelle og historiske perspektiver på identitet, køn og ligestilling.

Artiklen undersøger, hvordan fænomener som incels, manosfæren og toksisk maskulinitet påvirker unge, især mænd, og hvordan lærere og elever sammen kan arbejde med at forstå og perspektivere disse fænomener i historieundervisningen. Den giver lærere viden og konkrete forslag til at skabe dialog om køn, identitet og ligestilling i en historisk og pædagogisk kontekst.

Denne artikel henvender sig til lærere, lærerstuderende og undervisere.

Hent artiklen som pdf her

Artiklens indhold

Begreber som incel, manosfæren og det at ’tage den røde pille’ vinder i stigende grad indpas i hverdagen som kendte fænomener. De aktuelle trends i ungdomskulturen fylder meget i mediebilledet, men kan være vanskelige for lærere at sætte ord på og håndtere i mødet med eleverne. Det kalder på refleksion – og på et fokus på, hvordan historielærere kan træde ind i kampen mod aktuelle trends i ungdomskulturen, der prædiker ensidige forståelser af ligestilling, fællesskab og deltagelse.

I artiklen giver forfatteren, Rikke Alberg Peters, lektor, ph.d., UCL Erhvervsakademi og Professionshøjskole, sit bud på, hvad der ligger bag de unges tiltrækning af fænomenerne, og hvordan lærere kan inddrage tematikkerne i både en historiefaglig og almenpædagogisk kontekst.

Mange lærere oplever, at diskursen fra manosfæren finder vej ind i klasserummet. Selv når intentionen primært er provokation eller behov for opmærksomhed, kan det medvirke til en vis normalisering af sproget og verdenssynet. Fordelen ved at arbejde med emnet i historieundervisningen er, at det giver mulighed for at bearbejde temaerne ud fra et ’fælles tredje’, nemlig en historiefaglig kontekst.

Artiklen giver blandt andet indblik i:

  • De online subkulturer, hvor nogle drenge og unge mænd færdes
  • Hvorfor unge tiltrækkes af manofærens idealer
  • Køn, identitet og seksualitet i et historisk perspektiv
  • Initiativer til dialog med unge om identitet, køn og ligestilling
  • Hvordan man kan arbejde fagligt med emnet i undervisningen

Vi håber, at artiklen kan inspirere til både faglig udvikling og vigtige samtaler i klasselokalet såvel som i lærerfællesskabet, og derved bidrage til at udvide elevernes historiske bevidsthed og understøtte en central dannelsesopgave.

Læs om forfatteren

Grafik udarbejdet af Copilot til RADAR-artiklen: Incels og kvindehad i historieundervisningen

Find alle RADAR-artikler på tidsskrift.dk

Tilmeld nyhedsbrev

Jeg giver samtykke til, at mine personoplysninger behandles i overensstemmelse med denne oplysningserklæring og er indforstået med, at mine oplysninger behandles sikkert og fortroligt og slettes efter endt anvendelse. Jeg er indforstået med, at jeg kan trække mit samtykke tilbage ved at skrive til denne mailadresse historielab@ucl.dk, hvorefter behandlingen af mine personoplysninger stopper og slettes.

Close