I kildebanken kan du finde en lang række kilder til nogle af de vigtige begivenheder i Danmarks historie. Klik dig ind i et af kildebankens emner nedenfor og dyk ned i kilderne.
Du kan bruge kilderne i HistorieLabs kildebank, når du forsøger at finde svar på historiske problemstillinger.
Til hver kildebank hører der en lærervejledning med til. Derudover vil du også finde vejledning til, hvordan du arbejder med kilder.
Emner i kildebanken
Slavegjort eller fri
20. november 2024• Forside-header, Kildebanksemne
Kildebankstema om slaveriet og vestindien.
Spadeslaget
13. maj 2024• Forside-header, Kildebanksemne, Rigsarkivet
Kildebank om Spadeslaget i Haderslev.
Kildekritiske øvelser
29. april 2024• Kildebanksemne, Rigsarkivet
Kom helt tæt på 800 års danmarkshistorie med denne digitale undervisningsmaterialer til grundskolen og ungdomsuddannelserne.
Rundt om cyklen
4. januar 2022• Kildebanksemne
Kildebankemnet omhandler cyklens historie, betydning og brug.
Svenskerne – nabovenner eller arvefjender?
25. april 2021• Kildebanksemne
Fleksibelt læremiddel til 4.-6. klassetrin om forholdet til vores svenske naboer.
Kærlighed, køn og seksualitet
25. april 2021• Kildebanksemne
Fleksibelt læremiddel til 7.-9. klassetrin om kærlighed, køn og seksualitet.
Rigsfællesskabet
21. januar 2021• Kildebanksemne
Fleksibelt læremiddel til 7.-9. klassetrin om rigsfællesskabet
Genforeningen
4. januar 2021• Kildebanksemne
Kildebankens historiske fokus er genforeningen, grænselandet og det tyske styre.
Generel lærervejledning til kildebank
Download en generel lærervejledning, der handler om, hvordan du arbejder med kildebanken i din undervisning. Derudover kan du se videoen, der handler om, hvad en kildebank er.
Hvad er en kildebank?
En kildebank er en samling af forskellige typer af ressourcer, såsom tekster, billeder, videoer og andre materialer, som er organiseret og tilgængelige for brugere, typisk inden for et bestemt emneområde eller fag. I grundskolen kan en kildebank være en værdifuld ressource på flere måder:
Research og informationssøgning: Eleverne kan bruge kildebanken til at finde pålidelige og relevante kilder til deres projekter og opgaver. Dette kan hjælpe dem med at udvikle deres færdigheder inden for informationssøgning og kildekritik.
Differentieret undervisning: Lærere kan bruge kildebanken til at tilbyde differentierede materialer til elever med forskellige læringsstile og -behov. De kan finde ressourcer, der passer til forskellige niveauer af faglig forståelse og sprogfærdighed.
Interaktiv undervisning: Kildebanken kan indeholde interaktive materialer såsom simulationer, quizzer eller interaktive historier, som kan engagere eleverne og gøre undervisningen mere levende og dynamisk.
Forældre- og hjemmeundervisning: Forældre kan også drage fordel af kildebanken til at finde supplerende undervisningsmaterialer til at støtte deres børns læring derhjemme. Dette kan være særligt nyttigt ved hjemmearbejde eller sommeraktiviteter.
Generelt set kan en kildebank i grundskolen fungere som en centraliseret og pålidelig ressource, der hjælper eleverne med at udforske og forstå forskellige emner og fagområder på en struktureret og støttet måde.
En del af serien 100 Danmarkshistorie
Aarhus Universitetsforlag udgiver serien 100 Danmarkshistorier. Bogserien består af 100 bøger a 100 sider, hvor forskere fortæller danmarkshistoriens vigtigste begivenheder i et lettilgængeligt sprog. I tilknytning hertil udarbejder HistorieLab – Nationalt Videncenter for Historie- og Kulturarvsformidling en række undervisningsforløb, der indeholder kildesamlinger og lærervejledninger.