Banner til undervisningsforløb om De Olympiske Lege

Written by 10:53 Uv-forløb 3.-4. klasse

De Olympiske Lege – dengang og nu

Dette korte forløb give elever i 3.-4. klasse en første forklaring på historien bag De Olympiske Lege.

Problemstilling

Hvordan hænger fortid og nutid sammen i forhold til De Olympiske Lege?

Præsentation og begrundelse

Flere gange i løbet af elevernes skoletid vil de opleve et massivt fokus rettet mod en specifik sportsbegivenhed, der vedrører hele verden. Uanset om man interesserer sig for sport eller ej, vil OL som begivenhed mindst hvert andet år fylde alle medier. I faget historie kan man med dette korte forløb give eleverne i indskolingen en første forklaring på historien bag De Olympiske Lege. Eleverne præsenteres via en simpel tekst (bilag 2) for baggrunden for, sammenhængen mellem og forskellen på Antikkens Olympiske Lege og De Moderne Olympiske Lege. Hertil udfordres de ved simple refleksioner over begreberne ’citius’, ’altius’, ’fortius’ (hurtigere, højere, stærkere).

Forløbet er udarbejdet af Michael G. Andersen.

Undervisningsforløb til 3.-4. klassetrin
Undervisningsforløb: Omfang af forløbet er kort (1-4 lektioner)

Kompetenceområde/-mål

Kronologi og sammenhæng

Eleven kan relatere ændringer i hverdag og livsvilkår over tid til eget liv

  • Eleven kan placere elementer fra historien tidsmæssigt i forhold til hinanden
  • Eleven har viden om relativ kronologi
  • Eleven kan sammenligne tidlige tiders familie, slægt og fællesskaber med eget liv
  • Eleven har viden om fællesskaber før og nu

Kildearbejde

Eleven kan anvende kilder til at opnå viden om fortiden

  • Eleven kan læse enkle historiske kilder og udtrykke sig sprogligt enkelt om deres indhold
  • Eleven har viden om enkle fagord og begreber og historiske kilders formål og struktur

Materialer

Tilmeld nyhedsbrev

Jeg giver samtykke til, at mine personoplysninger behandles i overensstemmelse med denne oplysningserklæring og er indforstået med, at mine oplysninger behandles sikkert og fortroligt og slettes efter endt anvendelse. Jeg er indforstået med, at jeg kan trække mit samtykke tilbage ved at skrive til denne mailadresse historielab@ucl.dk, hvorefter behandlingen af mine personoplysninger stopper og slettes.

Close