Undervisningsforløb om historie(mis)brug og konsekvenser

Written by 12:49 Uv-forløb 7.-9. klasse

Historie(mis)brug og konsekvenser

Er der altid to sider af en sag?

Dette undervisningsforløb fokuserer på historiemisbrug og konsekvenserne ved at huske ‘forkert’. Men hvem bestemmer, hvad der er rigtigt og forkert? Et gammelt ordsprog fortæller, at magthaverne skriver historien, men er det altid sådan? Og er der virkelig altid to sider af en sag?
Forløbet henvender sig til 7.-9. klassetrin, og lektionsplanen kan downloades nederst på siden.

Præsentation og begrundelse

Eleverne arbejder i dette forløb med historiebrug med eksemplificering i kanonpunktet ”11. september 2001”, som eleverne i forskellige grad kender til, men ofte i et ensidigt lys. I forløbet her skal eleverne se mere nuanceret på årsager til og konsekvenserne af 11. september 2001 baseret på taler af henholdsvis George W. Bush Jr. og Osama bin Laden. Forløbet lægger til slut op til, at eleverne skal drøfte forløbets problemstillinger og udarbejde et produkt, der illustrerer, at der er mindst to perspektiver på begivenhederne den 11. september 2001

Det betyder meget for elevernes historiske bevidsthed, at de arbejder med at udvide deres forståelsesverden. Et forløb som dette kan føre til en del rystelser af nogle grundantagelser og forhåbentligt større forståelse for kompleksiteten i formålet med angrebene den 11. september. Det er ikke forløbets formål, at eleverne skal udvikle sympati for de, der udfører terrorhandlinger, men udelukkende give dem en oplevelse af, at udlægninger af historiske begivenheder altid har mindst to sider.

Forløbet er udarbejdet af Tanja Andersen.

Undervisningsforløb

Undervisningsforløb: 7.-9. klassetrin
Undervisningsforløb: Omfang af forløbet er mellemlangt (5-8 lektioner)

Problemstilling

Hvordan kan historiske begivenheder bruges som argument for at drage i krig? Hvordan kan en begivenhed betragtes på forskellige måder?

Kompetenceområde/-mål

Kronologi og sammenhæng

Eleven kan på baggrund af et kronologisk overblik forklare, hvorledes samfund har udviklet sig under forskellige forudsætninger

  • Eleven kan bruge kanonpunkter til at skabe historisk overblik og sammenhængsforståelse
  • Eleven har viden om kanonpunkter

Kildearbejde

Eleven kan vurdere løsningsforslag på historiske problemstillinger

  • Eleven kan målrettet læse historiske kilder og sprogligt nuanceret udtrykke sig mundtligt og skriftligt om historiske problemstillinger
  • Eleven har viden om komplekse fagord og begreber samt historiske kilders formål og struktur

Historiebrug

Eleven kan forklare samspil mellem fortid, nutid og fremtid

  • Eleven kan redegøre for brug af fortiden i argumentation og handling
  • Eleven har viden om funktion af historie i fortid og nutid
  • Eleven kan diskutere egen og andres historiske bevidsthed
  • Eleven har viden om faktorer, der kan påvirke historisk bevidsthed

Materialer

  • Kjær, Sidse: ”11. september 2001”, Den danske historiekanon, 2016
  • Andersen, Tanja: Redigeret og forkortet udgave af George W. Bush: Tale til Kongressen og Amerika den 20. september 2001, 2016. (bilag 1)
  • Andersen, Tanja: Oversat og redigeret udgave af Osama bin Ladens tale om årsagerne til 9/11, 2015. (bilag 2)
  • Andersen, Tanja: Historiebrug, 2017. (bilag 3)

Tilmeld nyhedsbrev

Jeg giver samtykke til, at mine personoplysninger behandles i overensstemmelse med denne oplysningserklæring og er indforstået med, at mine oplysninger behandles sikkert og fortroligt og slettes efter endt anvendelse. Jeg er indforstået med, at jeg kan trække mit samtykke tilbage ved at skrive til denne mailadresse historielab@ucl.dk, hvorefter behandlingen af mine personoplysninger stopper og slettes.

Close