På denne side finder du links til undervisningsmaterialer, der tager udgangspunkt i monument(ale) udfordringer eller ej. Materialerne er udarbejdet af som en del af projektet Contested Histories – Monument(al) challenges Monchal.
Undervisningsmaterialer
Skoleklasser i hele Europa bliver stadig mere mangfoldige. Samtidig har diskussioner om omstridte historiske monumenter og mindesmærker i offentlige rum verden over ført til øgede debatter om kulturarv og konflikter omkring fortolkningen af nationale historier. Monument(al) Challenges, udviklet i samarbejde med Contested Histories Initiative og finansieret af Den Europæiske Union, har til formål at tackle nogle af de udfordringer, som historielærere i Europa står over for. Projektet fokuserer på at imødekomme læreres behov for ressourcer og undervisningsmaterialer, der kan styrke deres evne til at håndtere følsomme og komplekse historiske emner, såsom kolonialisme og slaveri, i undervisningen.
Med udgangspunkt i projektets mål om at styrke og støtte lærere i at undervise i omstridte historiske emner gennem stedbaseret læring, præsenterer undervisningsmaterialerne nye pædagogiske tilgange, som lærere kan tilpasse og udvikle yderligere. Værktøjssættet er skabt for at give undervisere, både i formelle og uformelle læringsmiljøer, de nødvendige ressourcer og retningslinjer, der kan hjælpe dem med at håndtere udfordringerne ved undervisning i omstridte historiske emner.
EuroClio
EuroClio – European Association of History Educators blev grundlagt i 1992 på opfordring fra Europarådet. Organisationen blev skabt for at bygge bro mellem lærere, undervisere og andre fagfolk inden for historie fra hele det nyligt genforenede Europa. Oprindeligt fungerede EuroClio som en paraplyorganisation med 17 stiftende historielærerforeninger fra 14 lande. I dag har organisationen udviklet sig til et omfattende netværk med 83 medlemsforeninger, der repræsenterer 47 forskellige lande.
EuroClio arbejder med at udvikle transnationale undervisningsmaterialer og fremme samarbejde på tværs af landegrænser gennem ambitiøse partnerprojekter. Gennem årene har organisationen samlet hundredevis af historikere, lærere og undervisere med det formål at udveksle erfaringer, introducere innovative undervisningsmetoder og drøfte vanskelige og kontroversielle historiske emner.
Som en del af dette arbejde gennemfører EuroClio projektet Monument(al) Challenges i samarbejde med Contested Histories Initiative. Projektet har til formål at støtte europæiske undervisere i deres arbejde med historieundervisning ved at tilbyde ressourcer og efteruddannelse. Målet er at styrke lærernes evne til at håndtere følsomme og komplekse emner som kolonialisme og slaveri i undervisningen. En central del af projektet er udviklingen af lektionsplaner og aktiviteter, der tager udgangspunkt i omstridte historiske monumenter og statuer.