Denne artikel i RADAR er udgivet marts 2022 og er skrevet af Rikke Alberg Peters fra UCL Erhvervsakademi og Professionshøjskole og HistorieLab
Artiklens indhold
I sin artikel ”Det er ondt at spise kød på grund af klimaet Kontroversielle emner i dialogisk rum” argumenterer Rikke Alberg Peters fra UCL Erhvervsakademi og Professionshøjskole og HistorieLab for, at også i skolefaget historie er det relevant at arbejde med kontroversielle emner, og at det kan bidrage til at ruste eleverne til fremtiden. Artiklen giver også konkrete forslag til, hvordan dialog kan bruges i den sammenhæng.
Kontroversielle emner kan være med til at ruste eleverne til fremtiden og til bedre at kunne håndtere nogle af de dilemmafyldte spørgsmål, vi står med i samfundet i dag. Formålet med denne artikel er at udbrede kendskabet til, hvordan man kan arbejde med kontroversielle emner i historie, og at diskutere hvilke fordele og udfordringer, der er forbundet hermed samt at præsentere en dialogisk undervisningstilgang baseret på rationel nysgerrighed.
God læselyst.
Fra artiklen Det er ondt at spise kød på grund af klimaet. Kontroversielle emner i dialogisk rum
Kontroversielle emner kan være med til at ruste eleverne til fremtiden og til bedre at kunne håndtere nogle af de dilemmafyldte spørgsmål, vi står med i samfundet i dag. Formålet med denne artikel er at udbrede kendskabet til, hvordan man kan arbejde med kontroversielle emner i historie, og at diskutere hvilke fordele og udfordringer, der er forbundet hermed samt at præsentere en dialogisk undervisningstilgang baseret på rationel nysgerrighed.
Rikke Alberg Peters
Denne artikel indgår i RADARs Temanummer 2022
RADAR-artikler fra 2022
23. september 2024• Forside-header, RADAR 2024
Læringspotentialet i (længere) vandreture med elever i historie
10. august 2024• Forside-header, RADAR 2024