Denne artikel i RADAR er udgivet marts 2022 og er skrevet af Jens Pietras, lektor emeritus, fra HistorieLab og Professionshøjskolen Absalon. Artiklen indgår i temanummeret Indhenter fortiden os – kan vi lære af historierne?
I de senere år er statuer og mindesmærker blevet ødelagt eller forlangt fjernet, fordi de af bestemte grupper opleves som krænkende. Er det rimeligt at fjerne kulturarv, og har diskussionen en identitetspolitisk diskurs? Dilemmaer i tilknytning hertil drøfter Jens Pietras i artiklen Er det OK at fjerne eller ødelægge kulturarv? Artiklen slutter med forslag til, hvordan man i historieundervisningen kan arbejde med kontroversielle statuer og mindesmærker.
Artiklens indhold
Denne artikel handler om kulturarv og nutidens kampe om mindet og genstandene knyttet til mindet. Hvad skal huskes, og hvad skal eller bør glemmes eller fjernes eller evt. destrueres? Hvis man er overbevist om, at man har en god og retfærdig sag, er det så i orden at ødelægge eller fjerne materiel kultur og kulturarv, som man opfatter som stødende og krænkende? Artiklen diskuterer problematikken og giver en række forslag til, hvordan historielæreren kan arbejde med identitetspolitik og genstande i sin undervisning.
God læselyst.
Fra artiklen Er det OK at fjerne eller ødelægge kulturarv?
For mig rummer artiklens problematik en række grundlæggende ambivalenser og paradokser. Øde- læggelse eller fjernelse af fx historiske monumenter kan ikke entydigt legitimeres. På nogle tidspunkter og i nogle sammenhænge er de fleste enige om, at bevarelse eller destruktion er mest hensigtsmæssigt. I andre sammenhænge opstår der endog intense kampe om mindet og dettes bevarelse eller destruk- tion.
Jens Pietras
Denne artikel indgår i RADARs årsnummer 2022
RADAR-artikler fra 2022
14. november 2022• Artikel, RADAR 2022
Læremiddel-analyse – hvornår er et læremiddel historiefagligt godt?
6. september 2022• Artikel, RADAR 2022