Denne artikel i RADAR er udgivet august 2022 og er skrevet af Heidi Eskelund Knudsen, lektor, ph.d., og Lone Guldbrandt Tønnesen, seminarielektor i historie, begge fra Læreruddannelsen på UCL Erhvervsakademi og Professionshøjskole.
I denne RADAR-artikel er der fokus på, hvad faglig læsning og læsefærdighed med historiefagets briller vil sige, når der er tale om andet end læsning i generisk forstand. Derudover kommer forfatterne med forslag til fire forskellige faglige læsebriller.
Artiklens indhold
Faglig læsning og læsefærdighed med historiefagets briller – hvordan? er det første danske bud på en artikel om faglig læsning i historie. Artiklen er skrevet, således at den kan bruges af lærere i folkeskolen til at udvikle deres undervisning. Artiklen tager fat i den disciplinære læsning, hvilket vil sige, at artiklen har fokus på kompetencerne i historiefaget med det formål at styrke elevernes kompetencer jf. Fælles Mål og tager fat i begreber såsom kontinuitet, forandring og historisk signifikans.
Litteraturen omkring faglig læsning i historie er begrænset. Historielærere og -undervisere arbejder derfor ofte primært med læsning som almene generiske færdigheder på trods af, at faglig læsning i historie også angår særegne disciplinære erkendemåder.
I artiklen giver forfatterne et bud på, hvad faglig læsning og læsefærdighed med historiefagets briller vil sige, når der er tale om andet end læsning i generisk forstand. Og de kommer med forslag til fire forskellige faglige læsebriller.
God læselyst.
Fra artiklen Faglig læsning og læsefærdighed med historiefagets briller – hvordan?
Læsning og udvikling af læsefærdigheder i generel forstand knyttes typisk til danskfaget i skolen. Men læsning angår alle fag som redskab i elevers lære- og erkendelsesprocesser. Forskellige fag gør dog brug af forskellige tekster og på forskellige måder, og derfor argumenterer vi i artiklen grundlæggende for, at læsning selvfølgelig angår almene generiske færdigheder, men også særegne disciplinære erken- demåder og tilgange til det at afkode og forstå en tekstart.
Heidi Eskelund Knudsen & Lone Guldbrandt Tønnesen
Denne artikel indgår i RADARs årsnummer 2022
RADARs artikler fra 2022
23. september 2024• Forside-header, RADAR 2024
Læringspotentialet i (længere) vandreture med elever i historie
10. august 2024• Forside-header, RADAR 2024