Faglig læsning og læsefærdighed med historiefagets briller – hvordan? er det første danske bud på en artikel om faglig læsning i historie.

Written by 11:26 Artikel, RADAR 2022

Faglig læsning og læsefærdighed med historiefagets briller – hvordan?

Hvad vil faglig læsning og læsefærdighed med historiefagets briller vil sige, når der er tale om andet end læsning i generisk forstand?

Denne artikel i RADAR er udgivet august 2022 og er skrevet af Heidi Eskelund Knudsen, lektor, ph.d., og Lone Guldbrandt Tønnesen, seminarielektor i historie, begge fra Læreruddannelsen på UCL Erhvervsakademi og Professionshøjskole.

I denne RADAR-artikel er der fokus på, hvad faglig læsning og læsefærdighed med historiefagets briller vil sige, når der er tale om andet end læsning i generisk forstand. Derudover kommer forfatterne med forslag til fire forskellige faglige læsebriller.

Artiklens indhold

Faglig læsning og læsefærdighed med historiefagets briller – hvordan? er det første danske bud på en artikel om faglig læsning i historie. Artiklen er skrevet, således at den kan bruges af lærere i folkeskolen til at udvikle deres undervisning. Artiklen tager fat i den disciplinære læsning, hvilket vil sige, at artiklen har fokus på kompetencerne i historiefaget med det formål at styrke elevernes kompetencer jf. Fælles Mål og tager fat i begreber såsom kontinuitet, forandring og historisk signifikans.

Litteraturen omkring faglig læsning i historie er begrænset. Historielærere og -undervisere arbejder derfor ofte primært med læsning som almene generiske færdigheder på trods af, at faglig læsning i historie også angår særegne disciplinære erkendemåder.

I artiklen giver forfatterne et bud på, hvad faglig læsning og læsefærdighed med historiefagets briller vil sige, når der er tale om andet end læsning i generisk forstand. Og de kommer med forslag til fire forskellige faglige læsebriller.

God læselyst.

Fra artiklen Faglig læsning og læsefærdighed med historiefagets briller – hvordan?

Læsning og udvikling af læsefærdigheder i generel forstand knyttes typisk til danskfaget i skolen. Men læsning angår alle fag som redskab i elevers lære- og erkendelsesprocesser. Forskellige fag gør dog brug af forskellige tekster og på forskellige måder, og derfor argumenterer vi i artiklen grundlæggende for, at læsning selvfølgelig angår almene generiske færdigheder, men også særegne disciplinære erken- demåder og tilgange til det at afkode og forstå en tekstart.

Heidi Eskelund Knudsen & Lone Guldbrandt Tønnesen

Denne artikel indgår i RADARs årsnummer 2022​

RADAR – historiedidaktisk tidsskrift: Forsidebillede til årsnommeret 2022

Tilmeld nyhedsbrev

Jeg giver samtykke til, at mine personoplysninger behandles i overensstemmelse med denne oplysningserklæring og er indforstået med, at mine oplysninger behandles sikkert og fortroligt og slettes efter endt anvendelse. Jeg er indforstået med, at jeg kan trække mit samtykke tilbage ved at skrive til denne mailadresse historielab@ucl.dk, hvorefter behandlingen af mine personoplysninger stopper og slettes.

Close