Denne artikel i RADAR er udgivet maj 2020 og er skrevet af Heidi Eskelund Knudsen, UCL Erhvervsakademi og Professionshøjskole.
Denne artikel handler om hvad elever lærer i historie og om de faglige mål vi stiller dem. Artiklen beskriver tegn på elevers meningsskabende læreprocesser i historie set ud fra et konkret eksempel.
Artiklens indhold
Heidi Eskelund Knudsen skriver bl.a. i artiklen, at historieundervisningens mål og indhold defineres på forskellige måder i Fælles Mål såvel som Faghæftets læseplan og vejledning. Vi ved så at sige, hvad undervisningen forventes at sætte i gang vedrørende elevernes læreprocesser og med hvilke mål for øje, men spørgsmålet er, hvad vi egentlig ved om elevers meningsskabelser i faget, herunder læreres og elevers samspil om dette?
God læselyst.
Fra artiklen Fra faglige mål til elevers læreprocesser – hvad lærer elever i historie?
At lære noget er i denne optik det samme som at skabe mening. Den meningsskabende læreproces består først og fremmest af iscenesættelse af kommunikative handlinger, som forudsætter, dels at nogen aktivt arrangerer, designer eller iscenesætter tegnskabende aktiviteter, og dels at nogen vælger at tolke og søge mening heri – ud fra de bevæggrunde og interesser som de har.
Heidi Eskelund Knudsen
Denne artikel indgår i RADARs årsnummer 2020
RADAR-artikler fra 2022
23. september 2024• Forside-header, RADAR 2024
Læringspotentialet i (længere) vandreture med elever i historie
10. august 2024• Forside-header, RADAR 2024