Denne artikel i RADAR er udgivet oktober 2021 og er skrevet af Jens Pietras, Læreruddanelsen Roskilde.
Denne artikel fokuserer på de udfordringer, læreren kan møde, hvis undervisningen overvejende gennemføres gennem brug af fagportalers færdige forløb.
Artiklens indhold
Jens Pietras sætter fokus på de udfordringer, som læreren kan møde, hvis undervisningen overvejende gennemføres gennem brug af fagportalers færdige forløb.
Undervejs i artiklen giver han desuden en række konkrete forslag til, hvordan disse udfordringer kan takles.
Artiklen udspringer bl.a. af en interesse for, hvordan digitale fagportaler og deres indhold og forløb spiller sammen med historiefagets kompetenceorienterede læreplan.
God læselyst.
Fra artiklen Historieundervisning og fagportaler
Min interesse er, hvordan de forlagsproducerede digitale fagportaler og deres indhold og forløb spiller sammen med historiefagets kompetenceorienterede læreplan. Den lægger jo op til, at undervisningen organiseres som undersøgende og problemorienterede læreprocesser, hvor eleverne er aktive og har medindflydelse på de valgte problemstillinger, kilder, læremidler og andre ressourcer samt arbejdsformer. Jeg undersøger endvidere, om en dominerende brug af en digital fagportal understøtter fagets undersøgende sigte og samtidig styrker elevernes historiske kompetencer og historiske tænkning.
Jens Pietras
Denne artikel indgår i RADARs årsnummer 2021
RADAR-artikler fra 2022
23. september 2024• Forside-header, RADAR 2024
Læringspotentialet i (længere) vandreture med elever i historie
10. august 2024• Forside-header, RADAR 2024