Dette materiale er udarbejdet som en del af det nationale projekt ’Opkvalificering af undervisere med henblik på at fremme undervisning og erindring om Holocaust og andre folkedrab i grundskolen.
Materiale er målrettet lærere, som underviser i historie i grundskolens 4.-10. klasser. Der er fire forløb, som består af en lærervejledning og et elevmateriale. Materialet er skrevet af Anna Kristin Smith, lektor, Professionshøjskolen UCN, i samarbejde med Jens Aage Poulsen, lektor emeritus, HistorieLab, og Astrid Danielsen, lektor og pædagogisk konsulent, UCL Erhvervsakademi og professionshøjskole.
Som en del af materialets kvalitetssikring er materialet blevet gennemlæst og afprøvet af udvalgte grundskolelærere og skoleklasser.
Introduktion til læremidlerne
Materialet består af fire temaer med fire forskellige målgrupper:
Hédi Fried og historien om Bodri er et forløb til 4.-5. klasser. Undervisningsmaterialet baserer sig på billedbogen ’Historien om Bodri’, der frit kan bookes som e-bog på mitcfu.dk. Bogen og de tilhørende elevaktiviteter introducerer eleverne til Holocaust på en aldersvarende måde, mens aktiviteterne lægger op til at eleverne arbejder historisk skabende, reflekterende og kreativt.
Jødiske stemmer fra Holocaust er et forløb til 9.-10. klasser. Forløbet fokuserer på en historisk forståelse af Holocaust ud fra et jødisk perspektiv. Forløbet arbejder med at nuancere elevernes forståelse af de jødiske ofre for Holocaust og stiller skarpt på begrebet modstand.
Forestillinger om folkedrab er et forløb til 9.-10. klasser. Forløbet fokuserer på, at eleverne opnår en historisk forståelse af kernen i folkedrab; den forsætlige udryddelse af en gruppe. Forløbet sætter også fokus på, at eleverne får reflekteret over, hvad deres viden om folkedrab kan bruges til i nutiden.
Danmark og Holocaust er et forløb til 9.-10. klasser. Forløbet fokuserer på forskellige danskeres erfaringer med Holocaust. Forløbets kildearbejde og elevaktiviteter inddrager, ud over de danske beretninger, også tegninger, som børn i Theresienstadt og Buchenwlad tegnede under opholdet. En tilgang, der åbner op for, at Holocaust kan formidles vha. andre kildetyper end tekst og fotos.
To dilemmaspil
Dilemmaspillene er udviklet til 9.-10.-klassetrin og med det fokus at elever kan leve sig ind i de tyske jøders forestillinger om deres fremtid efter Krystalnatten.
Kom i gang med temaerne
17. november 2024• Holocaust og andre folkedrab, Uv-forløb 7.-9. klasse
Fire faglige oplæg på film
12. juni 2024• Holocaust og andre folkedrab, Uv-forløb 7.-9. klasse
Danmark og Holocaust
4. maj 2024• Holocaust og andre folkedrab, Uv-forløb 7.-9. klasse
Dilemmaspil
Baggrund
Fra 2021 har Børne- og Undervisningsministeriet en ny indsats, hvor projektdeltagere skal gennemføre kompetenceudviklingsforløb for historielærere i grundskolen og på ungdomsuddannelserne.
I projektet deltager Syddansk Universitet, Aarhus Universitet, Københavns Universitet, Københavns Professionshøjskole, Professionshøjskolen Absalon, Professionshøjskolen UC Syd, VIA University College, Professionshøjskolen UCN og UCL Erhvervsakademi og Professionshøjskole.
På aldrigmere.dk og cfu.dk kan du desuden finde inspiration til flere læremidler om Holocaust og andre folkedrab.