Denne artikel i RADAR er udgivet smarts 2022 og er skrevet af af Jens Aage Poulsen, HistorieLab, UCL Erhvervsakademi og Professionshøjskole.
I denne RADAR-artikel diskuterer Jens Aage Poulsen principper for valg af indhold og tilrettelæggelse af historieundervisning, der kan øge det fremtidsrettede sigte med faget.
Artiklens indhold
I de senere år har kompetencebegrebet haft fylde i den historiedidaktiske debat, men det historiefaglige indhold må ikke glemmes. I artiklen Hvad med indholdet i historieundervisningen? diskuterer Jens Aage Poulsen, UCL Erhvervsakademi og Professionshøjskole og HistorieLab, nogle principper for valg af indhold og tilrettelæggelse af undervisningen, der kan øge det fremtidsrettede sigte med faget.
Det er en central opgave for skolen at ruste eleverne til fremtiden. En opgave som skolefaget historie naturligvis også må bidrage til. Det gør faget allerede på en række områder, for eksempel ved at styrke elevernes undersøgelses- og metodiske kompetencer så som kildekritik. Men hvad med valget af indhold, det historiske stof – forstået som fortællinger om fortiden, som der er mængder af – og som der hele tiden bliver flere af. Vælges og tilrettelægges det med sigte på, at det har betydning og er nyttigt for eleverne – nu og i fremtiden? Dette spørgsmål behandler artiklen, der også drøfter nogle kriterier for valg af indhold.
God læselyst.
Fra artiklen Hvad med indholdet i undervisningen?
Historie er grundlæggende fortællinger om fortidige begivenheder og kan ses som samlinger af direkte og indirekte erfaringer. Spørgsmålet er, om der af disse erfaringer kan uddrages en læring, som er nyttig i vores nutid og fremtid. Udfordringen er jo, at fortidige begivenheder er unikke. De gentager sig ikke. For selv om menneskets natur er forblevet stort set uændret i årtusinder, er menneskets adfærd, dets holdninger, mentalitet, og de samfundsmæssige omstændigheder, de levede under, forandret mar-kant. Et eksempel på ændringer i menneskets ad-færd er, at der er mindre vold og langt færre drab i Danmark i dag, end der var for 5-600 år siden.
Jens Aage Poulsen
Denne artikel indgår i RADARs årsnummer 2022
RADAR-artikler fra 2022
23. september 2024• Forside-header, RADAR 2024
Læringspotentialet i (længere) vandreture med elever i historie
10. august 2024• Forside-header, RADAR 2024