Læremiddelanalyse – hvornår er et læremiddel historiefagligt godt?

Written by 10:16 Artikel, RADAR 2022

Læremiddel-analyse – hvornår er et læremiddel historiefagligt godt?

Læremidlets historiefaglige kvaliteter vurderes gennem et blik for måden, hvorpå fortiden er vinklet gennem det historiefaglige indhold

Denne artikel i RADAR er udgivet november 2022 og er skrevet af Loa Bjerre fra HistorieLab og UCL Erhvervsakademi og Professionshøjskole.

Denne artikel giver et bud på en analysemodel til historiefaglige didaktiske læremidler. Udgangspunktet er et argument om, at en grundlæggende kvalitet handler om hvilket billede af fortiden, læremidlet samlet set efterlader eleven med. Artiklen henvender sig til lærerstuderende og lærere, der underviser i historie. 

Artiklens indhold

Når en lærerstuderende skal analysere og vurdere et læremiddel til historieundervisningen, er udgangspunktet ofte en lettere reduceret udgave af læremiddel.dk’s læremiddeltjek, hvor læremidlets indhold, aktiviteter og udtryk vurderes ud fra hhv. tilgængelighed, progression og differentiering. Læremidlets specifikt historiefaglige kvaliteter er imidlertid ikke i fokus. Artiklen her giver et bud på, hvordan vi kan vurdere et læremiddels historiefaglige kvaliteter gennem et blik for måden, hvorpå fortiden er vinklet gennem det historiefaglige indhold. Men i første omgang: hvad er egentlig historiefagligt indhold?

God læselyst.

Fra artiklen Læremiddelanalyse – hvornår er et læremiddel historiefagligt godt?

Kort sagt er det nødvendigt, at man som lærer forholder sig til, hvilken fortidsvinkling, læremidlet har valgt, fordi den er udtryk for historiebrug, som rummer en form for magtudøvelse.

Loa Bjerre

Tilmeld nyhedsbrev

Jeg giver samtykke til, at mine personoplysninger behandles i overensstemmelse med denne oplysningserklæring og er indforstået med, at mine oplysninger behandles sikkert og fortroligt og slettes efter endt anvendelse. Jeg er indforstået med, at jeg kan trække mit samtykke tilbage ved at skrive til denne mailadresse historielab@ucl.dk, hvorefter behandlingen af mine personoplysninger stopper og slettes.

Close