Headerbillede til rapport om fattiggården eller fjendeland

Written by 11:01 Historie i spillefilm – for elever

Lektion 1. Film, virkelighed og historie

I denne lektion lærer du om, hvorfor film har så stor betydning for vores opfattelse af fortiden.

Hvilken rolle spiller film for, hvordan vi forestiller os historien? I denne lektion lærer du om, hvorfor film har så stor betydning for vores opfattelse af fortiden. Desuden sættes der fokus på den centrale pointe, at film er kunstværker, der har til formål at give os en oplevelse, og ikke gengiver fortiden, som den var.

1.1 Læringsmål og omfang (lektion 1)

Lektionen er rettet mod følgende læringsmål:

  • Jeg kan fortælle om, hvordan film påvirker min opfattelse af fortid
  • Jeg kan redegøre for forskellen på fortid og historie
  • Jeg kan argumentere for, at historiske spillefilm ikke er en gengivelse af fortiden

Det tager ca. 45 min. at gennemføre denne lektion.

1.2 Introduktion til film og historie

Instruktion:

Se videoen, hvor Peter Brunbech fortæller, hvorfor det er vigtigt at beskæftige sig med film i historie. Vær særligt opmærksom på hvad han siger om, hvornår du lærer noget om historie, og hvorfor film har en særlig betydning for, hvordan vi forestiller os fortiden.

1.3 Refleksionsopgave: Film og historie

Overvej det, som Peter Brunbech siger til sidst i videoen:

  • Er det rigtigt, at det billede, du fik inde i hovedet af en indianer eller en sørøver, stammer fra en film?
  • Kan du give eksempler på, at dit billede af andre historiske personer stammer fra film, du har set?

Skriv et indlæg i forummet nederst på denne side om en af de historiske personer, som film har givet dig en forestilling om.

1.4 Film, virkelighed og historie

Instruktion:
Se videoen, der sætter fokus på, om historiske spillefilm viser fortiden, som den var engang.
Når du ser videoen, bør du tage noter.  Husk, at du altid kan stoppe videoen, så du får god tid til at skrive.

Vær især opmærksom på at tage noter til Peter Brunbechs pointer om:

  • Forskellen på fortid og historie
  • Hvilke forskellige måder historie kan præsenteres på
  • Hvad en film består af
  • At en film er en konstruktion og altså ikke en gengivelse af virkeligheden

Sørg for at notere Peter Brunbechs argumenter for at det ikke er fortiden, vi oplever, når vi ser film i forbindelse med de to eksempler han giver, nemlig:

  • Saving Private Ryan
  • Braveheart

1.3.1 Forum til ‘Refleksionsopgave: Film og historie’

Skriv dit indlæg her om en af de historiske personer, som film har givet dig en forestilling om.

Andre lektioner i dette kursus

Link til opstarts-siden af kurset "Historie i spillefilm – for elever"

Undervisere

Inden du går i gang, vil vi lige kort præsentere underviserne. Peter Yding Brunbech og Jens Aage Poulsen vil du ofte se i videoerne.

Peter Yding Brunbech, centerleder HistorieLab, UCL Erhvervsakademi og Professionshøjskole

Peter Yding Brunbech
Ph.d.
pjyb@ucl.dk

Jens Aage Poulsen, lektor emeritus, HistorieLab og UCL Erhvervsakademi og Professionshøjskole

Jens Aage Poulsen
Lektor emeritus
jeap@ucl.dk

MOOC’et er desuden udviklet af:

Projektleder, tekst- og opgaveforfatter:
Nikolaj Petersen, adjunkt, cand.mag. og Master

Filmproducer:
Poul Kjær Lauridsen, lektor

MOOC-konsulent og animator:
Lone Guldbrandt Tønnesen, lektor

Tilmeld nyhedsbrev

Jeg giver samtykke til, at mine personoplysninger behandles i overensstemmelse med denne oplysningserklæring og er indforstået med, at mine oplysninger behandles sikkert og fortroligt og slettes efter endt anvendelse. Jeg er indforstået med, at jeg kan trække mit samtykke tilbage ved at skrive til denne mailadresse historielab@ucl.dk, hvorefter behandlingen af mine personoplysninger stopper og slettes.

Close