Om at vælge indhold

Written by 14:30 Artikel, RADAR 2023

Om at vælge indhold

Hvad fra fortiden, hvordan og hvorfor skal eleverne lære faget historie?

Denne artikel i RADAR  er udgivet april 2023 og er skrevet af Jens Aage Poulsen, lektor emeritus, fra HistorieLab og UCL Erhvervsakademi og Professionshøjskole.

I faget historie er der kun tid til at undervise i en mikroskopisk del af fortiden, som der hele tiden bliver mere og mere af. Så hvad fra fortiden, hvordan og hvorfor skal eleverne lærer faget? Dette uddyber Jens Aage Poulsen i denne RADAR-artikel med overskriften Om at vælge indhold.

Artiklens indhold

Skolen har altid haft som opgave at forberede og ruste eleverne til deres sam- og fremtid. Det gælder naturligvis også for skolefaget historie, og det må indgå i lærerens overvejelser over, hvilket indhold, hvordan og hvorfor der skal undervises. At opliste en række historiske emner på årsplanen er derfor ikke tilstrækkeligt. I denne artikel drøfter Jens Aage Poulsen nogle fagdidaktiske tilgange for valg af indhold eller hvilken historisk viden, som eleverne kan/bør tilegne sig og lære at mestre i faget.

God læselyst.

Fra artiklen Nyt perspektiv på dansk historie:

Lærerens fagdidaktiske ståsted spiller en afgørende rolle for hendes udlægning af faghæftets intentioner og valg af indhold. I dette valg må hun også medtænke elevernes perspektiv. Dvs. hendes vurdering af de pågældende elevers forudsætninger, og hendes forestillinger om, hvilken historisk viden der er relevant for dem.

Jens Aage Paulsen

Find alle RADAR-artikler på tidsskrift.dk

Tilmeld nyhedsbrev

Jeg giver samtykke til, at mine personoplysninger behandles i overensstemmelse med denne oplysningserklæring og er indforstået med, at mine oplysninger behandles sikkert og fortroligt og slettes efter endt anvendelse. Jeg er indforstået med, at jeg kan trække mit samtykke tilbage ved at skrive til denne mailadresse historielab@ucl.dk, hvorefter behandlingen af mine personoplysninger stopper og slettes.

Close