Denne artikel i RADAR er udgivet juni 2022 og er skrevet af Karina Bruun Houg, pædagogisk konsulent for historie, kristendom og samfundsfag, Professionshøjskolen Absalon.
Denne artikel sætter fokus på på hvilke pædagogiske og didaktiske muligheder podcasts som medie giver til historieundervisningen, samt hvad læreren skal være opmærksom på, når eleverne lytter til og selv producerer podcasts.
Artiklens indhold
Der produceres mange nye podcasts til både børn og voksne. Mange lærere inddrager podcast som læremiddel i deres undervisning, også i historieundervisningen. Men hvilke pædagogiske og didaktiske muligheder giver dette medie til historieundervisningen? Og hvad skal vi være særlig opmærksom på, når vi ”lytter” til podcasts, og når eleverne selv producerer podcasts?
God læselyst.
Fra artiklen Podcast i historie – som læremiddel og produkt
Historiefaget defineres ofte som et læsetungt fag, hvor grundbogen er det dominerende læremiddel. Denne artikel sætter fokus på de potentialer, der ligger i at inddrage podcast som læremiddel i historieundervisningen og dermed skabe en mere vedkommende og meningsfyldt historieundervisning, der understøtter folkeskolens formål om at skabe rammer for elevernes ’oplevelse, fordybelse og virkelyst’.
Karina Bruun Houg
Denne artikel indgår i RADARs årsnummer 2022
RADAR-artikler fra 2022
23. september 2024• Forside-header, RADAR 2024
Læringspotentialet i (længere) vandreture med elever i historie
10. august 2024• Forside-header, RADAR 2024