Podcast i historie – som læremiddel og produkt

Written by 9:40 RADAR 2022

Podcast i historie – som læremiddel og produkt

Denne artikel i RADAR er udgivet juni 2022 og er skrevet af Karina Bruun Houg, pædagogisk konsulent for historie, kristendom og samfundsfag, Professionshøjskolen Absalon.

Denne artikel sætter fokus på på hvilke pædagogiske og didaktiske muligheder podcasts som medie giver til historieundervisningen, samt hvad læreren skal være opmærksom på, når eleverne lytter til og selv producerer podcasts.

Artiklens indhold

Der produceres mange nye podcasts til både børn og voksne. Mange lærere inddrager podcast som læremiddel i deres undervisning, også i historieundervisningen. Men hvilke pædagogiske og didaktiske muligheder giver dette medie til historieundervisningen? Og hvad skal vi være særlig opmærksom på, når vi ”lytter” til podcasts, og når eleverne selv producerer podcasts?

God læselyst.

Fra artiklen Podcast i historie – som læremiddel og produkt

Historiefaget defineres ofte som et læsetungt fag, hvor grundbogen er det dominerende læremiddel. Denne artikel sætter fokus på de potentialer, der ligger i at inddrage podcast som læremiddel i historieundervisningen og dermed skabe en mere vedkommende og meningsfyldt historieundervisning, der understøtter folkeskolens formål om at skabe rammer for elevernes ’oplevelse, fordybelse og virkelyst’.

Karina Bruun Houg

Denne artikel indgår i RADARs årsnummer 2022​

RADAR – historiedidaktisk tidsskrift: Forsidebillede til årsnommeret 2022

Tilmeld nyhedsbrev

Jeg giver samtykke til, at mine personoplysninger behandles i overensstemmelse med denne oplysningserklæring og er indforstået med, at mine oplysninger behandles sikkert og fortroligt og slettes efter endt anvendelse. Jeg er indforstået med, at jeg kan trække mit samtykke tilbage ved at skrive til denne mailadresse historielab@ucl.dk, hvorefter behandlingen af mine personoplysninger stopper og slettes.

Close