QR-kode-løb i historie- og samfundsfagsundervisningen

Written by 13:56 Artikel, RADAR 2022

QR-kode-løb i historie- og samfundsfags-undervisningen

Denne artikel i RADAR er udgivet september 2022 og er skrevet af Henrik Smedegaard Larsen, VIA University College.

Denne artikel handler om at inddrage QR-koder i undervisningsforløb. Artiklen kommer med forslag til, hvordan du kan forberede dig til et QR-kode-løb samt erfaringer med at inddrage QR-koder i historie- og samfundsfagsundervisningen.

Artiklens indhold

Henrik Smedegaard Larsen skriver bl.a. i artiklen, at formålet med at inddrage QR-koder i undervisningen bl.a. er at udnytte de elektroniske muligheder som QR-koderne giver i forhold til at kvalificere undervisningen, at bevægelse kommer til at fylde mere i undervisning samt at øge elevernes motivation ved at de kan bruge deres mobiltelefoner i undervisningen. Denne artikel er skrevet på baggrund af erfaringer med at inddrage QR-koder i historie- og samfundsfagsundervisning på Læreruddannelsen i Skive og på kurser for lærere i folkeskolen.

God læselyst.

Fra artiklen QR-kode-løb i historie- og samfundsfags-undervisningen

Det er oplagt, at læreren kan lave QR-kode-opgaver til eleverne med kundskabs-, færdigheds- og holdningsspørgsmål. For eleverne vil der dog også være meget læring i at lave spørgsmålene til hinanden. Selve værktøjet til at lave QR-koderne kan eleverne nemt finde ud af at bruge. Udfordringen bliver, at de skal øve sig i ikke kun at stille quizspørgsmål. Ved at eleverne selv udfordres i at stille færdigheds- og holdningsspørgsmål, får de mulighed for at fordybe sig fagligt.

Henrik Smedegaard Larsen

Denne artikel indgår i RADARs årsnummer 2022​

RADAR – historiedidaktisk tidsskrift: Forsidebillede til årsnommeret 2022

Tilmeld nyhedsbrev

Jeg giver samtykke til, at mine personoplysninger behandles i overensstemmelse med denne oplysningserklæring og er indforstået med, at mine oplysninger behandles sikkert og fortroligt og slettes efter endt anvendelse. Jeg er indforstået med, at jeg kan trække mit samtykke tilbage ved at skrive til denne mailadresse historielab@ucl.dk, hvorefter behandlingen af mine personoplysninger stopper og slettes.

Close