Sæt fokus på jødekonspirationsteorier i kanonpunktet om Holocaust

Som en del af regeringens handlingsplan mod antisemitisme ser det ud til, at Holocaust og andre folkedrab formentlig vil blive et nyt kernepunkt eller kernestofområde. I denne artikel er der fokus på, hvordan lærere kan gribe Holocaust an i historieundervisningen. RADAR-artiklen er skrevet af Rikke Alberg Peters, lektor og ph.d. ved HistorieLab og UCL Erhvervsakademi og Professionshøjskole.
Emner: Historieundervisning

Sæt fokus på jødekonspirationsteorier i kanonpunktet om Holocaust

Af Rikke Alberg Peters, HistorieLab, UCL Erhvervsakademi og Professionshøjskole
Februar 2023

Hent artiklen som PDF >>

Denne måneds artikel i RADAR er skrevet af Rikke Alberg Peters fra HistorieLab og UCL Erhvervsakademi og Professionshøjskole.

 

Artiklens indhold

Hvordan kan lærere gribe det nye kanonpunkt Holocaust an i historieundervisningen? Artiklen giver et bud på, hvordan arbejdet med to fremherskende jødekonspirationsteorier, som var med til at bane vejen for Holocaust, kan skærpe elevernes blik for syndebukmotiver og dehumaniserende fjendebilleder i nazisternes historiebrug.

God læselyst.

Download artiklen som PDF