I har læst om børns liv i begyndelsen af 1900-tallet, 1940’erne og 1960’erne. I har helt sikkert fået en forståelse af, at der er sket forandringer i børns liv, lege og legetøj, deres forhold til voksne, og hvordan dagligdagen har taget sig ud.
I skal nu dokumentere jeres eget fritidsliv, ligesom livet er dokumenteret i erindringer og billeder ovenstående. I skal lave et projekt, hvor I hver især fortæller om jeres fritid, som senere skal præsenteres i grupper eller for hele klassen. Det kan gøres på forskellige måder. I klassen aftaler I, hvordan I gør det.
Her er eksempler på, hvad I kan gøre:
- Beskriv din fritid i en erindring:
Sådan laver du en erindring. Du kan enten forestille dig, at du skriver en dagbog for hele ugen eller skriver et brev til en, som du kender. Det vigtige er, at du får alle detaljer med omkring, hvad du har lavet i din fritid over en hel uge. Skriv derfor hver dag, så du ikke glemmer noget.
Start med “kære… i dag har jeg lavet… jeg oplevede… mine forældre… osv.”
- Beskriv din fritid med billeder:
Sådan laver du en billeddokumentation. Tag billeder i den kommende uge af alt det du laver i din fritid. Husk at selv de små ting er vigtige, når du skal dokumentere din fritid. Hav derfor hellere kameraet oppe en gang for meget end en gang for lidt. Du vælger selv om du vil printe billeder ud og lave en planche, om du vil lave en præsentation i canva.dk eller en power point. Husk at det kan være en idé at lave 7 felter eller sider (1 felt/side pr. dag i ugen) i din præsentation, med små tekstbokse som forklarer hvad du laver på billederne.
- Beskriv din fritid gennem et interview:
Sådan laver du en videodokumentation. Start med at lave et groft manuskript med spørgsmål, hvorudfra du kan fortælle om din fritid i ugen. Lav gerne 7 små videoklip, eller 1 samlet, men husk at skrive ned hvad du laver hver dag, så du får informationer fra hele ugen med i din videodokumentation. Du kan interviewe dig selv eller få dine forældre til at lave et interview med dig.
- “Hvad har du/jeg lavet i dag i min fritid?”
- “Hvad går det ud på?” – Forklar, hvad aktiviteterne handler om.
- “Hvem har du/jeg været sammen med?”
- osv.
En hel anden idé kan også være små videoklip, hvor du filmer kort hver gang du laver noget i din fritid over en uge, som så kan sættes sammen til en lang video sekvens. Hvad har du lavet i dag i din Lav en videooptagelse, hvor du f.eks. får dine forældre til at spørge ind til hvad du har lavet. Her skal du først lave et manuskript.
Evaluering
Efter I har præsenteret jeres projekter i grupper eller for hele klassen, er det blevet tid til at sammenligne jeres barndom med barndommen i begyndelsen af 1900-tallet, 1940’erne og i 1960’erne. I kan dele tavlen op, hvor I skriver ligheder og fordele. Derudover skal der være fire punkter i begge felter: 1900, 1940’erne, 1960’erne og i dag (se forslag herunder). Snak sammen om, hvad der minder om hinanden og hvad der er anderledes. Aktiviteten slutter når læreren vurderer, at der er nok på tavlen til at understrege forskellen mellem barndommen dengang til nu.

Find alle temaer til kildebanken
30. april 2025• Kildebankstema om børneliv
Tema 1: Livet i Danmark omkring 1900
29. april 2025• Kildebankstema om børneliv
Tema 2: Barndom under 2. verdenskrig
28. april 2025• Kildebankstema om børneliv
Tema 3: Livet i Danmark i 1960’erne
27. april 2025• Kildebankstema om børneliv
Tema 4: Jeres liv
24. april 2025• Kildebankstema om børneliv