Undervisningsforløb om hvad vi skal med skolen

Written by 14:36 Uv-forløb 7.-9. klasse

Hvad skal vi med skolen?

Hvilken rolle skal skolen have?

Dette undervisningsforløb handler om skolens rolle før, nu og i fremtiden. Forløbet inviterer til at eleverne anvender deres forståelse af skolens historiske rolle til at forestille sig hvordan skolen kunne se ud i fremtiden.
Forløbet henvender sig til 7.-9. klassetrin, og lektionsplanen kan downloades nederst på siden.

Præsentation og begrundelse

Er skolen i virkeligheden blot et styringsinstrument for staten, og kan man dermed aflæse politiske, sociale, økonomiske og kulturelle interesser i den danske skolehistorie? Det umiddelbare svar er ja, men forløbet giver også svar på, hvorfor dansk skolehistorie har udviklet sig som det har, og hvordan man har sikret sig implementeringen af særlige behov eller interesser gennem love og reguleringer.

Materialet ”Hvad skal vi med skolen? – om samfund og skole før, nu og i fremtiden” ligger til grund for dette forløb. Materialet, der er en del af ”skolernes inspirationskasse” kan lånes på landets CFU’er.

I lærervejledningen foreslås en række oplagte temaer, der kan arbejdes med. I dette forløb er der lagt vægt på ”Skolens opgave for samfundet og eleverne”.

Forløbet er udarbejdet af Tanja Andersen.

Undervisningsforløb om hvad vi skal med skolen

Undervisningsforløb

Undervisningsforløb: 7.-9. klassetrin
Undervisningsforløb: Omfang af forløbet er længere (9-14 lektioner)

Problemstilling

Hvad er skolens rolle i samfundet – før, nu og i fremtiden?

Kompetenceområde/-mål

Kronologi og sammenhæng

Eleven kan på bagrund af et kronologisk overblik forklare, hvorledes samfund har udviklet sig under forskellige forudsætninger

  • Eleven kan forklare hvorfor historisk udvikling i perioder var præget af kontinuitet og i andre af brud
  • Eleven har viden om historisk udvikling
  • Eleven kan forklare historiske forandringers påvirkning af samfund lokalt, regionalt og globalt
  • Eleven har viden om forandringer af samfund lokalt, regionalt og globalt

Kildearbejde

Eleven kan vurdere løsningsforslag på historiske problemstillinger

  • Eleven kan udarbejde løsningsforslag på historiske problemstillinger med afsæt i udvalgte kilder
  • Eleven har viden om metoder til udarbejdelse af løsningsforslag

Materialer

  • Bjerre, Hyllested og Poulsen: Hvad skal vi med skolen? – om samfund og skole før, nu og i fremtiden (7.-9.klasse), Nationalt Videncenter for Historie- og Kulturarvsformidling, 2014.
  • Berlingske: Danmark mangler 180.000 højtuddannede i 2020, business.dk, 2012
  • FALIHOS: Hvad er fremtidens kompetencer, Falihos 2016
  • Andersen, Tanja: Startsætninger, 2016 (vedlagt som bilag 1)
  • Andersen, Tanja: Hvad skal vi med skolen?, 2016 (Vedlagt som bilag 2)
  • Andersen, Tanja: De slesvigske krige (Vedlagt som bilag 3)
  • Andersen, Tanja: Opgaveformuering til ”Fremtidens kompetencer” (vedlagt som bilag 4)
  • Andersen, Tanja: Prezi: Hvad skal vi med skolen?, 2016

Tilmeld nyhedsbrev

Jeg giver samtykke til, at mine personoplysninger behandles i overensstemmelse med denne oplysningserklæring og er indforstået med, at mine oplysninger behandles sikkert og fortroligt og slettes efter endt anvendelse. Jeg er indforstået med, at jeg kan trække mit samtykke tilbage ved at skrive til denne mailadresse historielab@ucl.dk, hvorefter behandlingen af mine personoplysninger stopper og slettes.

Close