Undervisningsforløb om lokalhistorie 1

Written by 13:30 Uv-forløb 5.-6. klasse

Lokalhistorie 1

Hvordan kan vi udforske lokalhistorie?

Dette undervisningsforløb undersøger forskelle og ligheder mellem elevens egen lokalhistories nutid og fremtid, og spørger ind til hvordan vi bedst udforsker lokalhistorien.

Undervisninsforløb 1 ud af 2 om lokalhistorie.
Forløbet henvender sig til 5.-6. klassetrin, og lektionsplanen kan downloades nederst på siden.

Præsentation og begrundelse

Uanset hvor I landet vi bor, er vi en del af et lokalområde. For nogen er lokalområdet en landsby og for andre en bydel. Disse lokalområder har gennem de seneste 150 år gennemgået store forandringer, der nemt lader sig aflæse i historiske kort.

I dette forløb skal eleverne arbejde med brud og kontinuitet i deres lokalområde, og på den baggrund skabe en historisk fortælling om deres lokalområde. Der lægges vægt på, at eleverne i forløbet udvikler kompetencer inden for kildearbejde og historiebrug. I forløbet ”Lokalhistorie 2”, der er lavet til overbygningen, skal eleverne videreudvikle deres kompetencer ved også at arbejde med årsagerne til disse brud og kontinuitet. For dette forløb vægtes det således, at eleverne bliver kompetente til at bruge de historiske kort til at skabe en historisk fortælling.

Forløbet er udarbejdet af Tanja Andersen.

Undervisningsforløb om lokalhistorie 1

Undervisningsforløb

Undervisningsforløb: Klassetrin 5.-6. klasse
Undervisningsforløb: Omfang af forløbet er kort (1-4 lektioner)

Problemstilling

Hvilke forskelle og ligheder er der mellem mit lokalområdes fortid og nutid?

Kompetenceområde/-mål

Kildearbejde

Eleven kan med afsæt i enkle problemstillinger anvende kildekritiske begreber til at redegøre for fortolkninger af fortiden

  • Eleven kan læse historiske kilder og udtrykke sig mundtligt og skriftligt om deres indhold og formål
  • Eleven har viden om fagord og begreber og historiske kilders formål og struktur

Historiebrug

Eleven kan perspektivere egne og andres historiske fortællinger i tid og rum

  • Eleven kan konstruere historiske fortællinger
  • Eleven har viden om struktur i historiske fortællinger

Materialer

Tilmeld nyhedsbrev

Jeg giver samtykke til, at mine personoplysninger behandles i overensstemmelse med denne oplysningserklæring og er indforstået med, at mine oplysninger behandles sikkert og fortroligt og slettes efter endt anvendelse. Jeg er indforstået med, at jeg kan trække mit samtykke tilbage ved at skrive til denne mailadresse historielab@ucl.dk, hvorefter behandlingen af mine personoplysninger stopper og slettes.

Close