Undervisningsforløb om nabostrid: Danmark og Sverige

Written by 10:27 Uv-forløb 5.-6. klasse

Nabostrid: Danmark og Sverige

Hvorfor er der nabostrid?

Dette undervisningsforløb handler om, hvordan Sverige og Danmark blev gode naboer, når det ikke altid har været sådan. Hvorfor har de to lande ofte bekriget hinanden og hvilke spor trækker det ind i moderne tid
Forløbet henvender sig til 5.-6. klassetrin, og lektionsplanen kan downloades nederst på siden.

Præsentation og begrundelse

Naboskab er som oftest en berigelse. Eleverne møder naboskab i mange sammenhænge både i skolen og derhjemme. Gadens nabo, naboklassen, naboskolen, naboklubben osv. Man må forholde sig til sine naboer, om det så er aktivt eller passivt. Tilsvarende har de fleste lande også deres naboer på godt og ondt. Danmark har naboer til flere sider, både landfast og over sund. I nyere tid har vi samarbejdet med vores naboer og i øvrigt holdt fred med dem. Der er dog drillerier og uenigheder fx i forbindelse med sportskampe, eller når de respektive landes regeringer forholder sig til problemer ude i den store verden, som fx flygtningestrømme fra 3. verdenslande. Drillerierne bygger som oftest på, at vi ligner hinanden, og at de få forskelle derfor er sjove at fremhæve. Fjendskaber med vores nærmeste naboer har dog også ført til voldsomme stridigheder med blod, ødelæggelse og plyndringer. I dette forløb dykker vi ned i naboskabet med Sverige, i perioden fra underskrivelsen af Kalmarunionen og frem til ca. 1720.

Forløbet styrker elevernes refleksion over egen samtid med udgangspunkt i begrebet naboskab. Disse refleksioner bringes i samspil med et kronologisk overblik over det i historien til tider betændte forhold mellem nabolandene Sverige og Danmark.

Forløbet er udarbejdet af Michael G. Andersen.

Undervisningsforløb om nabostrid: Danmark og Sverige

Undervisningsforløb

Undervisningsforløb: Klassetrin 5.-6. klasse
Undervisningsforløb: Omfang af forløbet er længere (9-14 lektioner)

Problemstilling

I dag er Sverige og Danmark gode naboer. Hvorfor har det ikke altid været sådan?

Kompetenceområde/-mål

Kronologi og sammenhæng

Eleven kan sammenligne væsentlige træk ved historiske perioder

  • Eleven kan redegøre for konsekvenser af samspil mellem dansk historie og omverden
  • Eleven har viden om konsekvenser af samspil mellem dansk historie og omverden

Kildearbejde

Eleven kan med afsæt i enkle problemstillinger anvende kildekritiske begreber til at redegøre for fortolkninger af fortiden

  • Eleven kan læse historiske kilder og udtrykke sig mundtligt og skriftligt om deres indhold og formål
  • Eleven har viden om fagord og begreber og historiske kilders formål
  • Eleven kan formulere enkle historiske problemstillinger
  • Eleven har viden om kriterier for opstilling af enkle historiske problemstillinger

Materialer

Tilmeld nyhedsbrev

Jeg giver samtykke til, at mine personoplysninger behandles i overensstemmelse med denne oplysningserklæring og er indforstået med, at mine oplysninger behandles sikkert og fortroligt og slettes efter endt anvendelse. Jeg er indforstået med, at jeg kan trække mit samtykke tilbage ved at skrive til denne mailadresse historielab@ucl.dk, hvorefter behandlingen af mine personoplysninger stopper og slettes.

Close