Undervisningsforløb om Push and Pull (Folkevandringer)

Written by 11:07 Uv-forløb 3.-4. klasse

Push and Pull (Folkevandringer)

Hvorfor flytter vi os?

Dette undervisningsforløb handler om folkevandringer. Hvilke push and pull-faktorer har medført migrationer gennem tiden? Og hvilken betydning har det i dag?
Forløbet henvender sig til 3.-4. klassetrin, og lektionsplanen kan downloades nederst på siden.

Præsentation og begrundelse

Migration er et begreb, der dækker over menneskers bevægelse fra et sted til et andet. Fænomenet har man kendt til gennem hele historien og i alle verdensdele. Krig og fattigdom i visse dele af verden betyder aktuelt, at man ser en massiv folkevandring fra syd mod nord. Her kan man på alle medieplatforme følge den farefulde rejse, som disse grupper begiver sig ud på, og hvor en del i sidste ende beder om indrejse til bl.a. Danmark. Dermed bliver det også en debat, der siver ud i både offentlige og private samtalerum. Med dette forløb vil eleverne både få mulighed for at reflektere over denne debat samt hente viden om, hvordan livet som flygtning i Danmark opleves i børnehøjde. Migrationsproblematikken sættes i et historisk lys, og begreberne Push and Pull vil blive introduceret. Push and Pull henviser til de forhold der ”skubber” folk væk fra deres hjemlande, samt de forhold der ”trækker” dem bestemte steder hen. Eleverne vil opleve refleksionsøvelser, animationsfilm og læsning af simple kilder om emnet. Forløbets vedlagte bilag samler op på den erfarede viden og refleksion.

Forløbet er udarbejdet af Michael G. Andersen.

Undervisningsforløb om Push and Pull (Folkevandringer)

Undervisningsforløb

Undervisningsforløb: Omfang af forløbet er mellemlangt (5-8 lektioner)

Problemstilling

Hvad sætter folkevandringer i gang og hvilke sammenhænge er der mellem folkevandringer i fortid og nutid?

Kompetenceområde/-mål

Kronologi og sammenhæng

Eleven kan relatere ændringer i hverdag og livsvilkår over tid til eget liv

  • Eleven kan beskrive ændringer i magtforhold og samfundsstrukturer over tid
  • Eleven har viden om magtforhold og samfundsstrukturer før og nu

Kildearbejde

Eleven kan anvende kilder til at opnå viden om fortiden

  • Eleven kan læse enkle historiske kilder og udtrykke sig sprogligt enkelt om deres indhold
  • Eleven har viden om enkle fagord og begreber og historiske kilders formål og struktur

Materialer

  • Boel, Niels, Migration- en verden i bevægelse, Forlaget Columbus 2016. Kan anvendes af læreren som baggrundsviden.
  • Hastrup, Jannik, ”Jamila, Gid jeg kunne flyve”, Kortfilm 2013, 10 min, Filmcentralen eller Vimeo.
  • Nationalmuseets hjemmeside, ”Vikinger overalt”.

Tilmeld nyhedsbrev

Jeg giver samtykke til, at mine personoplysninger behandles i overensstemmelse med denne oplysningserklæring og er indforstået med, at mine oplysninger behandles sikkert og fortroligt og slettes efter endt anvendelse. Jeg er indforstået med, at jeg kan trække mit samtykke tilbage ved at skrive til denne mailadresse historielab@ucl.dk, hvorefter behandlingen af mine personoplysninger stopper og slettes.

Close