Historiebrug og arbejdet med kontroversielle monumenter

Written by 14:45 Artikel, RADAR, RADAR 2019, Tidsskrift

Historiebrug og arbejdet med kontroversielle monumenter

Skal man fjerne kontroversielle monumenter?

Denne artikel i RADAR er udgivet februar 2019 og er skrevet af Jens Pietras, UCL Erhvervsakademi og professionshøjskole.

Denne artikel handler om, hvordan man kan forholde sig til debatten om, hvorvidt kontroversielle monumenter skal blive, rives ned eller alt derimellem. Hvad gør man ved værker, der er blevet opsat i fortiden og derfor er historiske genstande, men som krænker i nutiden? 

Artiklens indhold

Jens Pietras beskriver blandt andet i denne artikel udfordringerne, der kan stå på begge sider af debatten. Et monument i det offentlige rum kan af forskellige personer og grupper opfattes meget forskelligt. Nogle er måske glade for og ligefrem stolte over monumentet og dets udtryk, mens andre måske mener, at det overhovedet ikke skulle være opsat, eller at det i hvert fald skulle have haft et andet udseende og udtryk. I artiklen fremgår der perspektiver på, hvordan der historiefagligt kan arbejdes med disse debatter.

God læselyst.

Download pdf

Fra artiklen Historiebrug og arbejdet med kontroversielle monumenter

De kan også argumentere for, hvem eller hvad de synes, at der skal rejses et monument for i dag – selvfølgelig med begrundelser. De kan evt. designe det – og måske begrunde, hvorfor det af nogen vil kunne blive opfattet som kontroversielt.

Jens Pietras

Denne artikel indgår i RADARs årsnummer 2019

RADAR – historiedidaktisk tidsskrift: Forsidebillede til årsnommeret 2019

Tilmeld nyhedsbrev

Jeg giver samtykke til, at mine personoplysninger behandles i overensstemmelse med denne oplysningserklæring og er indforstået med, at mine oplysninger behandles sikkert og fortroligt og slettes efter endt anvendelse. Jeg er indforstået med, at jeg kan trække mit samtykke tilbage ved at skrive til denne mailadresse historielab@ucl.dk, hvorefter behandlingen af mine personoplysninger stopper og slettes.

Close