RADAR: Vikinger – her, der og allevegne – også i historieundervisningen

Written by 10:27 RADAR, RADAR 2020

Vikinger – her, der og allevegne – også i historieundervisningen

Hvordan underviser man om vikingetiden?

Denne artikel i RADAR er udgivet juli 2020 og er skrevet af Jens Pietras, Læreruddannelsen Roskilde.

Denne artikel sætter fokus på vikingetiden og forskellige aktørers brug af den. Artiklen giver bud på relevant anvendelse af vikingetiden i undervisningen – specielt i udskolingen.

Artiklens indhold

Jens Pietras skriver bl.a. i artiklen, at vikingetiden som særligt nordisk fænomen har fået en renæssance. Derfor er det essentielt at finde måder hvorpå vikingetiden kan indgå i historieundervisningen på en relevant måde – især i udskolingen. Den gennemgående problemstilling, som denne artikel søger at belyse og undersøge, er: Hvad har “man” brugt vikingerne til, siden de blev “opfundet” i 1800-tallet? Hvorfor har billedet af dem ændret sig over tid, og hvordan kommer det til udtryk i fremstillinger og andre fortolkninger af/fortællinger om tiden?

God læselyst.

Download pdf

Fra artiklen Vikinger – her, der og allevegne – også i historieundervisningen

Ifølge den danske nazistiske optik var vikingerne ikke gemene søkrigere, der røvede, plyndrede og voldtog, men derimod de sande forsvarere af nordisk kultur og den nordiske-germanske race mod de onde og mindreværdige russiske slaver. Vikingetiden blev her opfattet som en glorværdig storhedstid i Norden.

Jens Pietras

Denne artikel indgår i RADARs årsnummer 2020​

RADAR – historiedidaktisk tidsskrift: Forsidebillede til årsnommeret 2020

Tilmeld nyhedsbrev

Jeg giver samtykke til, at mine personoplysninger behandles i overensstemmelse med denne oplysningserklæring og er indforstået med, at mine oplysninger behandles sikkert og fortroligt og slettes efter endt anvendelse. Jeg er indforstået med, at jeg kan trække mit samtykke tilbage ved at skrive til denne mailadresse historielab@ucl.dk, hvorefter behandlingen af mine personoplysninger stopper og slettes.

Close