RADAR – historiedidaktisk tidsskrift: Forsidebillede til årsnommeret 2021

Written by 11:14 RADAR, RADAR 2021, Tidsskrift

Historieundervisning og fagportaler

Er fagportaler altid et gode?

Denne artikel i RADAR er udgivet oktober 2021 og er skrevet af Jens Pietras, Læreruddanelsen Roskilde.

Denne artikel fokuserer på de udfordringer, læreren kan møde, hvis undervisningen overvejende gennemføres gennem brug af fagportalers færdige forløb.

Artiklens indhold

Jens Pietras sætter fokus på de udfordringer, som læreren kan møde, hvis undervisningen overvejende gennemføres gennem brug af fagportalers færdige forløb.
Undervejs i artiklen giver han desuden en række konkrete forslag til, hvordan disse udfordringer kan takles.
Artiklen udspringer bl.a. af en interesse for, hvordan digitale fagportaler og deres indhold og forløb spiller sammen  med historiefagets kompetenceorienterede læreplan.

God læselyst.

Download pdf

Fra artiklen Historieundervisning og fagportaler

Min interesse er, hvordan de forlagsproducerede digitale fagportaler og deres indhold og forløb spiller sammen med historiefagets kompetenceorienterede læreplan. Den lægger jo op til, at undervisningen organiseres som undersøgende og problemorienterede læreprocesser, hvor eleverne er aktive og har medindflydelse på de valgte problemstillinger, kilder, læremidler og andre ressourcer samt arbejdsformer. Jeg undersøger endvidere, om en dominerende brug af en digital fagportal understøtter fagets undersøgende sigte og samtidig styrker elevernes historiske kompetencer og historiske tænkning.

Jens Pietras

Denne artikel indgår i RADARs årsnummer 2021​

RADAR – historiedidaktisk tidsskrift: Forsidebillede til årsnommeret 2021

Tilmeld nyhedsbrev

Jeg giver samtykke til, at mine personoplysninger behandles i overensstemmelse med denne oplysningserklæring og er indforstået med, at mine oplysninger behandles sikkert og fortroligt og slettes efter endt anvendelse. Jeg er indforstået med, at jeg kan trække mit samtykke tilbage ved at skrive til denne mailadresse historielab@ucl.dk, hvorefter behandlingen af mine personoplysninger stopper og slettes.

Close