Banner til undervisningsforløbet om Danmark – en del af EU

Written by 14:32 Uv-forløb 7.-9. klasse

Danmark – en del af EU

Undervisningsforløb om Danmark som en del af EU

Problemstilling

Hvad skal Danmark med sit medlemskab i EU?

Præsentation og begrundelse

I dette forløb skal du lære noget om EU. Herunder hvad EU er i dag, hvilken rolle EU spiller lokalt, nationalt og internationalt samt om, hvordan EU egentlig blev til. Til sidst i forløbet skal du skrive et kort læserbrev, hvor du gennem argumentation tager stilling til, om du er for eller imod EU.

Undervisningsforløb: 7.-9. klassetrin
Undervisningsforløb: Omfang af forløbet er mellemlangt (5-8 lektioner)

Kompetenceområde/-mål

Kronologi og sammenhæng

Historie

Eleven kan på bagrund af et kronologisk overblik forklare, hvorledes samfund har udviklet sig under forskellige forudsætninger

  • Eleven kan bruge kanonpunkter til at skabe historisk overblik og sammenhængsforståelse
  • Eleven har viden om kanonpunkter

Samfundsfag
Politik

Eleven kan tage stilling til politiske problemstillinger lokalt og globalt og komme med forslag til handlinger

  • Eleven kan redegøre for politiske beslutningsprocesser i Danmark og forholdet mellem stat, region og kommune
  • Eleven har viden om det politiske system og beslutningsprocesser i Danmark
  • Eleven kan redegøre for samspil mellem beslutningsprocesser i EU og i Danmark
  • Eleven har viden om hovedtræk i EU’s udvikling og beslutninger i EU
  • Eleven kan diskutere aktuelle europæiske politiske problemstillinger i forhold til EU
  • Eleven har viden om politiske problemstillinger inden for EU

Materialer

  • Historiekanon.com, Maastricht 1992, Produceret af Sidse Kjær v. www.projektm.dk, 2016
  • Folketinget: Hvem bestemmer hvad?
  • Folketinget: Hvad laver EU?, TV fra Folketinget, 2008
  • Folketinget: EU’s institutioner, TV fra Folketinget, 2008
  • Andersen, Tanja: Hvem bestemmer hvad?, 2016 (Bilag 1)
  • Andersen, Tanja: Hvad laver EU?, 2016 (Bilag 2)
  • Andersen, Tanja: EUs institutioner, 2016 (Bilag 3)
  • Andersen, Tanja: Sandt eller falsk, 2016 (Bilag 4a+4b)
  • Andersen, Tanja: Hvad skal vi med EU? (Bilag 5)

Tilmeld nyhedsbrev

Jeg giver samtykke til, at mine personoplysninger behandles i overensstemmelse med denne oplysningserklæring og er indforstået med, at mine oplysninger behandles sikkert og fortroligt og slettes efter endt anvendelse. Jeg er indforstået med, at jeg kan trække mit samtykke tilbage ved at skrive til denne mailadresse historielab@ucl.dk, hvorefter behandlingen af mine personoplysninger stopper og slettes.

Close