Undervisningsforløb om hvad vi skal med skolen

Written by 13:46 Uv-forløb 5.-6. klasse

Hvad skal vi med skolen?

Hvad er skolens rolle og opgave?

Dette undervisningsforløb handler om skolens historiske og nuværende rolle i det danske samfund. Eleverne har mulighed for at reflektere over skolens rolle og hvad dens opgave egentlig er.
Forløbet henvender sig til 5.-6. klassetrin, og lektionsplanen kan downloades nederst på siden.

Præsentation og begrundelse

De fleste børn, der vokser op i Danmark, har en eller anden erfaring med fastelavn. Det er blevet en årlig tilbagevendende fest for alle landets yngste børn. En tid hvor man kan klæde sig ud og få forskellige lækkerier serveret. Bag fastelavnen og dens mange traditioner ligger der dog en lang historie, som kan være givtig for eleverne at kende. Der er også en direkte sammenhæng mellem historie og religion, hvilket naturligvis er årsagen til, at netop disse to fag i dette korte forløb har en oplagt mulighed for tværfaglighed. Gennem hele forløbet er omdrejningspunktet følgende tre spørgsmål:

  • Hvorfor klæder børn sig ud en gang om året og ”slår katten af tønden”?
  • Hvor gammel er fastelavnen og hvordan har den ændret sig gennem årene?
  • Hvordan hænger fastelavn og religion sammen?

Forløbet er tværfagligt i historie og kristendomskundskab.

Den redigérbare lektionsplan og bilag kan downloades nederst på siden.

Forløbet er udarbejdet af Michael G. Andersen.

Undervisningsforløb om hvad vi skal med skolen

Undervisningsforløb

Undervisningsforløb: Klassetrin 5.-6. klasse
Undervisningsforløb: Omfang af forløbet er mellemlangt (5-8 lektioner)

Problemstilling

Skal der være orden, straf og disciplin i folkeskolen?

Kompetenceområde/-mål

Kildearbejde

Eleven kan med afsæt i enkle problemstillinger anvende kildekritiske begreber til at redegøre for fortolkninger af fortiden

  • Eleven kan bruge kildekritiske begreber i arbejdet med historiske spor, medier og andre udtryksformer
  • Eleven har viden om kildekritiske begreber
  • Eleven kan læse historiske kilder og udtrykke sig mundtligt og skriftligt om deres indhold og formål
  • Eleven har viden om fagord og begreber og historiske kilders formål og struktur

Historiebrug

Eleven kan perspektivere egne og andres historiske fortællinger i tid og rum

  • Eleven kan konstruere historiske fortællinger
  • Eleven har viden om struktur i historiske fortællinger

Materialer

  • Bjerre, Hyllested og Poulsen: Hvad skal vi med skolen? – om samfund og skole før, nu og i fremtiden (4-6. klasse), Nationalt Videncenter for Historie- og Kulturarvsformidling, 2014.
  • Lund, John P: Elev på Danmarks største skole, Københavns Stadsarkiv
  • Andersen, Tanja: Sammenligningsskema, 2016 (bilag 1)
  • Andersen, Tanja: Kildearbejde, 2016 (bilag 2)
  • Andersen, Tanja: Bekendtgørelse om Forholdsregler til opretholdelse af god Orden i Folkeskolen (bilag 3)
  • Andersen, Tanja: Interview, 2016 (bilag 4)

Tilmeld nyhedsbrev

Jeg giver samtykke til, at mine personoplysninger behandles i overensstemmelse med denne oplysningserklæring og er indforstået med, at mine oplysninger behandles sikkert og fortroligt og slettes efter endt anvendelse. Jeg er indforstået med, at jeg kan trække mit samtykke tilbage ved at skrive til denne mailadresse historielab@ucl.dk, hvorefter behandlingen af mine personoplysninger stopper og slettes.

Close