Undervisningsforløb om hekse i fortid og nutid

Written by 10:16 Uv-forløb 5.-6. klasse

Hekse i fortid og nutid

Hvorfor er vi optagede af hekse?

Dette undervisningsforløb handler om hekse; hvem var heksene og hvordan blev de behandlet af samfundet? Og er der hekse i dag?
Forløbet henvender sig til 5.-6. klassetrin, og lektionsplanen kan downloades nederst på siden.

Præsentation og begrundelse

At tro på hekse er noget de fleste af os i dag griner lidt af. Vi tillægger hekse og trolde og afstraffelser af dem til en fjern fortid, som vi i Danmark forbinder med renæssancen og Christian 4. Den slags tro og overtro, som blev dyrket på det tidspunkt, har vi lagt bag os i dagens Danmark, men andre steder i verden eksisterer denne tro stadig og forårsager store personlige tragedier.

Forløbet, der er tværfagligt i kristendomskundskab og historie, giver eleverne et indblik i troen og overtroen i renæssancen med fokus på hekse og hekseafbrændinger, mens der i kristendom arbejdes med tro og overtro. Eleverne skal forholde sig til, hvorfor heksetroen stadig eksisterer i lande som Nigeria og give både historiske og kristendomsfaglige begrundelser herfor.

Forløbet er udarbejdet af Tanja Andersen.

Undervisningsforløb om hekse i fortid og nutid

Undervisningsforløb

Undervisningsforløb: Omfang af forløbet er længere (9-14 lektioner)

Problemstilling

Er hekse kun noget, der fandtes i gamle dage?

Kompetenceområde/-mål

Historie

Kronologi og sammenhæng

Eleven kan sammenligne væsentlige træk ved historiske perioder

  • Eleven kan begrunde principper for inddeling af historien
  • Eleven har viden om principper for inddeling af historien
  • Eleven kan bruge kanonpunkter til at skabe historisk overblik og sammenhængsforståelse
  • Eleven har viden om kanonpunkter

Religion
Livsfilosofi og etik

Eleven kan udtrykke sig nuanceret om den religiøse dimensions indhold og betydning ud fra grundlæggende tilværelsesspørgsmål og etiske principper

  • Eleven kan redegøre for sammenhængen mellem etiske principper og moralsk praksis i hverdagslivet og i religiøse problemstillinger
  • Eleven har viden om værdier, normer og adfærd i etiske problemstillinger
  • Eleven kan udtrykke sig om betydningen af trosvalg for menneskers handlinger og tydning af tilværelsen
  • Eleven har viden om forudsætninger for trosvalg og tydning af tilværelsen

Materialer

Tilmeld nyhedsbrev

Jeg giver samtykke til, at mine personoplysninger behandles i overensstemmelse med denne oplysningserklæring og er indforstået med, at mine oplysninger behandles sikkert og fortroligt og slettes efter endt anvendelse. Jeg er indforstået med, at jeg kan trække mit samtykke tilbage ved at skrive til denne mailadresse historielab@ucl.dk, hvorefter behandlingen af mine personoplysninger stopper og slettes.

Close