Dette undervisningsforløb handler om hekse; hvem var heksene og hvordan blev de behandlet af samfundet? Og er der hekse i dag?
Forløbet henvender sig til 5.-6. klassetrin, og lektionsplanen kan downloades nederst på siden.
Præsentation og begrundelse
At tro på hekse er noget de fleste af os i dag griner lidt af. Vi tillægger hekse og trolde og afstraffelser af dem til en fjern fortid, som vi i Danmark forbinder med renæssancen og Christian 4. Den slags tro og overtro, som blev dyrket på det tidspunkt, har vi lagt bag os i dagens Danmark, men andre steder i verden eksisterer denne tro stadig og forårsager store personlige tragedier.
Forløbet, der er tværfagligt i kristendomskundskab og historie, giver eleverne et indblik i troen og overtroen i renæssancen med fokus på hekse og hekseafbrændinger, mens der i kristendom arbejdes med tro og overtro. Eleverne skal forholde sig til, hvorfor heksetroen stadig eksisterer i lande som Nigeria og give både historiske og kristendomsfaglige begrundelser herfor.
Forløbet er udarbejdet af Tanja Andersen.
Undervisningsforløb
Problemstilling
Er hekse kun noget, der fandtes i gamle dage?
Kompetenceområde/-mål
Historie
Kronologi og sammenhæng
Eleven kan sammenligne væsentlige træk ved historiske perioder
- Eleven kan begrunde principper for inddeling af historien
- Eleven har viden om principper for inddeling af historien
- Eleven kan bruge kanonpunkter til at skabe historisk overblik og sammenhængsforståelse
- Eleven har viden om kanonpunkter
Religion
Livsfilosofi og etik
Eleven kan udtrykke sig nuanceret om den religiøse dimensions indhold og betydning ud fra grundlæggende tilværelsesspørgsmål og etiske principper
- Eleven kan redegøre for sammenhængen mellem etiske principper og moralsk praksis i hverdagslivet og i religiøse problemstillinger
- Eleven har viden om værdier, normer og adfærd i etiske problemstillinger
- Eleven kan udtrykke sig om betydningen af trosvalg for menneskers handlinger og tydning af tilværelsen
- Eleven har viden om forudsætninger for trosvalg og tydning af tilværelsen
Materialer
- Jul Rasmussen, Stine: Renæssancen, 2016 (kræver login)
- Herping Ellegaard, Louise: ”Tro og religion”, historiefaget.dk, 2016 (kræver login)
- Nielsen, Niels Peter: Reformationen, Historiefaget.dk, 2016 (kræver login)
- Frilandsmuseet/Nationalmuseet: Tro, overtro og folketro
- Vesterskov Johansen, Jens Christian: ”Hekse”, historiefaget.dk, 2014
- Thomsen, Liv (Vært og tilrettelægger): Maren Splids. De satans kvinder (4:6), DR.DK/Skole, 2007, sendt på DRK i 2016
- Herping Ellegaard, Louise: Christian 4., historiefaget.dk, 2015
- Bjerregaard, Morten: Overtro koster “heksebørn” livet i Nigeria, DR.DK/Nyheder, 2016
- Villarreal-Willumsen, Katrine: Danske Anja redder heksebørn: nu har jeg råbt verden op, DR.DK/Nyheder, 2016
- Wigh-Poulsen, Henrik: Skræmmende tv-program om heksebørn i Nigeria, Kristeligt Dagblad, 19. august 2010
- Andersen, Tanja: Christian 4 og heksene, 2016 (vedlagt som bilag 1). Artiklen skrevet med inspiration fra faktalink/hekse og wiki/heksejagt i Danmark
- Andersen, Tanja: Walk and Talk: Heksebørn, 2016 (vedlagt som bilag 2)