Denne artikel i RADAR er udgivet februar 2022 og er skrevet af Niklas Ammert, professor, prorektor fra Institutionen för kulturvetenskaper samt Fakulteten för konst och humaniora.
Artiklens indhold
Denne artikel sætter fokus på fagsprog og historiske begreber, der vægtes i såvel historiedidaktisk forskning som i styrende dokumenter/læreplaner for historiefaget i flere lande. Spørgsmålene om, hvorvidt eleverne kan bruge begreberne, hvordan de bruger dem, og om de forstår begreberne, stiller Niklas Ammert skarpt på i artiklen: Hur elever förstår och använder begreppen förändring och kontinuitet.
Artiklen tager udgangspunkt i konkrete elevsvar på ovenstående spørgsmål for at give et nuanceret billede herpå. Til sidst drøftes tanker om, hvordan lærere og elever kan udvikle evnen til at bruge historiske begreber.
God læselyst.
Fra artiklen Hur elever förstår och använder begreppen förändring och kontinuitet
Kontroversielle emner kan være med til at ruste eleverne til fremtiden og til bedre at kunne håndtere nogle af de dilemmafyldte spørgsmål, vi står med i samfundet i dag. Formålet med denne artikel er at udbrede kendskabet til, hvordan man kan arbejde med kontroversielle emner i historie, og at diskutere hvilke fordele og udfordringer, der er forbundet hermed samt at præsentere en dialogisk undervisningstilgang baseret på rationel nysgerrighed.
Rikke Alberg Peters
Denne artikel indgår i RADARs Temanummer 2022
RADAR-artikler fra 2022
23. september 2024• Forside-header, RADAR 2024
Læringspotentialet i (længere) vandreture med elever i historie
10. august 2024• Forside-header, RADAR 2024