Dette undervisningsforløb handler om at overveje hvad der kunne være sket, hvis Danmark havde handlet anderledes under Napoleonskrigene. Med dette forløb kan eleverne bruge fantasien til at forestille sig hvordan vigtige begivenheder kunne være gået anderledes og dermed få en forståelse af de sommetider små begivenheder, der bestemmer historiens gang.
Forløbet henvender sig til 7.-9. klassetrin, og lektionsplanen kan downloades nederst på siden.
Præsentation og begrundelse
Eleverne skal i dette forløb arbejde kontrafaktisk med begivenhederne under Napoleonskrigene med særlig vægt på Englænderkrigene. Eleverne skal i deres kontrafaktiske arbejde også forholde sig objektivt til den faktiske historie og begrunde de faktiske valg, set med samtidens øjne.
Eleverne arbejder med det interaktive undervisningssite ”Historielaboratoriet”, hvor de arbejder med forskellige former for aktiviteter. Forløbet indeholder også en del lærerstyret undervisning, der skal sikre, at eleverne forstår sammenhængene og får en dybere forståelse for de enkelte begivenheder uden at de samtidigt skal fordøje en stor mængde tekstmateriale. Der sikres i forløbet en afveksling mellem tavleundervisning og elevernes egen refleksion og samarbejde.
At arbejde med kontrafaktisk historie og forstå samtiden på dennes betingelser er en vigtig forudsætning for, at eleverne udvikler en historisk bevidsthed. Det er så nemt at være bagklog eller se ned på fortidens mennesker, og det sker nemt, hvis man ikke har opnået forståelse for samtiden. Det vægtes derfor højt i forløbet, at eleverne reflekterer på baggrund af viden, og at de identificerer sig med de parter, der traf de store og tunge beslutninger under Englænderkrigene.
Forløbet er udarbejdet af Tanja Andersen.
Undervisningsforløb
Problemstilling
Hvad nu, hvis Danmark havde handlet anderledes under Napoleonskrigene?
Kompetenceområde/-mål
Kronologi og sammenhæng
Eleven kan på baggrund af et kronologisk overblik forklare, hvorledes samfund har udviklet sig under forskellige forudsætninger
- Eleven kan bruge kanonpunkter til at skabe historisk overblik og sammenhængsforståelse
- Eleven har viden om kanonpunkter
Historiebrug
Eleven kan forklare samspil mellem fortid, nutid og fremtid
- Eleven kan redegøre for sammenhænge mellem fortidsfortolkninger nutidsforståelser og fremtidsforventninger
- Eleven har viden om sammenhænge mellem fortidsfortolkninger, nutidsforståelser og fremtidsforventninger
- Eleven kan udlede forklaringer på historiske forhold og forløb ud fra historiske scenarier
- Eleven har viden om historiske scenariers funktion
Materialer
- Andersen, Tanja: Tag et valg – skab ny historie, 2017 (bilag 1)
- Andersen, Tanja: Sandt eller falsk, 2017 (bilag 2)
- Dahlberg, Rasmus: Historielaboratoriet
- Kjær, Sidse: Den Danske Historiekanon, 2016