Headerbillede til rapport om fattiggården eller fjendeland

Written by 13:18 Lærerudvikling

Historie i spillefilm – for elever

Spillefilms brug af fortiden.

Lær om, hvordan spillefilm bruger fortiden, og om hvordan vores opfattelse af historien både sætter sig spor i filmene og bliver påvirket af dem.

Introduktion til kurset

Se denne video, der giver en kort introduktion til forløbets opbygning.

Opstart – Kom indenfor

Spillefilm er spændende og underholdende. Vi bliver grebet af historien i spillefilm, fordi vi lever os ind handlingen og identificerer os med hovedpersonerne.

Fordi vi lader os gribe af spillefilm, påvirker de os. Billederne og lyden er med til at give os nogle forestillinger om verden. Det gælder også historiske spillefilm – altså film, hvor handlingen foregår på et tidspunkt i fortiden. Historiske spillefilm former vores forestillinger om, hvad der skete, og hvordan personerne var og tænkte på det tidspunkt, hvor handlingen foregår.

Derfor er det vigtigt at forholde sig til historiske spillefilm, fx ud fra spørgsmål som:

  • Hvad er det for historier, der er i historiske spillefilm?
  • Fortæller historiske spillefilm sandheden om fortiden?
  • Hvordan påvirker de vores forestillinger om fortiden?

Dette kursus vil lære dig, hvad der er afgørende for udformningen af historie i historiske spillefilm. Og du lærer at analysere film, så du ved, hvordan og hvorfor de påvirker dig.

Om MOOC og studieteknik

I dette kursus er der både tekst, videoer og opgaver. Her er et par råd til, hvordan du bedste arbejder med dem.

Videoerne

Når du ser videoerne, KAN du læne dig tilbage og nyde dem, som du måske plejer, når du ser film eller video.
Men det BØR du ikke gøre her.

Det er en rigtig dårlig idé – både fordi du går glip af en masse vigtige informationer, men også fordi du lader videoen styre, hvad du skal tænke. Tænk i stedet selv.

Det gøres bedst ved at tænke på videoen som en god undervisningsbog.

  • Tag noter
  • Tænk over, hvad der bliver sagt
  • Formuler også gerne din nye viden bagefter. Enten til en kammerat eller på skrift.

Opgaverne

Der kommer flere forskellige slags opgaver.

I nogle af dem skal du diskutere med andre i et forum. Nogle er vant til at arbejde på denne måde, mens andre vil have sværere ved det. Dette er noget, som skal overvindes, for du lærer klart mest, hvis du selv forsøger at formulere dine tanker. Og ved at få kommentarer fra andre, der måske har en anden måde at se tingene på.

Så hermed en opfordring til at springe ud i diskussionerne og nyde, at der er en masse andre, der kan give dig brugbar feedback.

Kom i gang med kurset

Undervisere

Inden du går i gang, vil vi lige kort præsentere underviserne. Peter Yding Brunbech og Jens Aage Poulsen vil du ofte se i videoerne.

Peter Yding Brunbech, centerleder HistorieLab, UCL Erhvervsakademi og Professionshøjskole

Peter Yding Brunbech
Ph.d.
pjyb@ucl.dk

Jens Aage Poulsen, lektor emeritus, HistorieLab og UCL Erhvervsakademi og Professionshøjskole

Jens Aage Poulsen
Lektor emeritus
jeap@ucl.dk

MOOC’et er desuden udviklet af:

Projektleder, tekst- og opgaveforfatter:
Nikolaj Petersen, adjunkt, cand.mag. og Master

Filmproducer:
Poul Kjær Lauridsen, lektor

MOOC-konsulent og animator:
Lone Guldbrandt Tønnesen, lektor

Tilmeld nyhedsbrev

Jeg giver samtykke til, at mine personoplysninger behandles i overensstemmelse med denne oplysningserklæring og er indforstået med, at mine oplysninger behandles sikkert og fortroligt og slettes efter endt anvendelse. Jeg er indforstået med, at jeg kan trække mit samtykke tilbage ved at skrive til denne mailadresse historielab@ucl.dk, hvorefter behandlingen af mine personoplysninger stopper og slettes.

Close