Dette undervisningsforløb handler om hverdagen under 1. verdenskrig. Hvordan fungerede det almindelige liv i Danmark imens krigen stod på?
Forløbet henvender sig til 7.-9. klassetrin, og lektionsplanen kan downloades nederst på siden.
Præsentation og begrundelse
Forløbet handler om hverdagslivet i Danmark under 1. verdenskrig. Der er særligt fokus på, hvordan krigen ændrede mange almindelige familiers livsbetingelser og familieliv. Varemangel, nye afsætningsmuligheder og for sønderjydernes vedkommende krigsdeltagelse påvirkede hverdagslivet. Samtidig forsøgte Danmark at opretholde en handelsbalance med de krigsførende lande, som satte landet i en skrøbelig position. Gullaschbaroner tjente mange penge på at handle med de krigsførende lande, og kvinder måtte opretholde en hverdag, hvor de ofte måtte være ene om husholdningen.
I forløbet skal eleverne arbejde med blandt andet filmklip, billeder og refleksionsopgaver, som omhandler hverdagslivet i Danmark under 1.verdenskrig. De skal forsøge at komme med løsningsforslag til forskellige dilemmaer, såsom livet som en hustru til en soldat, der er i krig eller til livet som soldat.
Forløbet er udarbejdet af Sandra Koch Halskov.
Undervisningsforløb
Problemstilling
Hvordan var hverdagslivet i Danmark under 1.verdenskrig?
Kompetenceområde/-mål
Kronologi og sammenhæng
Eleven kan på baggrund af et kronologisk overblik forklare, hvorledes samfund har udviklet sig under forskellige forudsætninger
- Eleven kan forklare historiske forandringers påvirkning af samfund lokalt, regionalt og globalt
- Eleven har viden om forandringer af samfund lokalt, regionalt og globalt
Kildearbejde
Eleven kan vurdere løsningsforslag på historiske problemstillinger
- Eleven kan udarbejde løsningsforslag på historiske problemstillinger med afsæt i udvalgte kilder
- Eleven har viden om metoder til udarbejdelse af løsningsforslag
Historiebrug
Eleven kan forklare samspil mellem fortid, nutid og fremtid
- Eleven kan udlede forklaringer på historiske forhold og forløb ud fra historiske scenarier
- Eleven har viden om historiske scenariers funktion
- Eleven kan redegøre for brug af fortiden i argumentation og handling
- Eleven har viden om funktion af historie i fortid og nutid
Materialer
- Filmcentralen:”Mennesker i København“
- DR:”100 års barndom 1910-1920“
- 1914-1918.dk: “Hverdagsliv i krigens skygge – kilder om Danmark under 1.verdenskrig“
- Refleksionsøvelse af Sandra Koch Halskov (bilag 1)
- Arnbak, Elisabeth: Faglig læsning, 2009
- 1914-1918.dk: “Gullaschtiden” “Fordomme om gullaschbaroner” “En gullaschbaron fortæller” “Handel med udlandet”