Undervisningsforløb om kvinderne i De Olympiske Lege

Written by 12:55 Uv-forløb 5.-6. klasse

Kvinderne i De Olympiske Lege

Hvad er kvindernes rolle i OL?

Dette undervisningsforløb handler om kvindernes deltagelse i De Olympiske Lege – og også om deres manglende deltagelse. Vi skal nemlig ikke ret langt tilbage i historien, før kvinderne ikke måtte være med. Hvad ændrede sig? Og hvilken rolle har kvinderne i OL i dag?
Forløbet henvender sig til 5.-6. klassetrin, og lektionsplanen kan downloades nederst på siden.

Præsentation og begrundelse

OL er en af de mest profilerede begivenheder i vores tid. Den samler mennesker over hele verden hvert andet år – til henholdsvis sommer- og vinter-OL. Bag begivenheden gemmer der sig en lang og spændende historie, der går helt tilbage til oldtiden. I dette forløb får eleverne på mellemtrinnet et samlet overblik over denne historie. Kvindernes deltagelse i begivenheden går derimod ikke særlig langt tilbage i tiden. Det kan være svært at forholde sig til i vores tid, hvor forskel mellem køn ikke er så udpræget som tidligere. Eleverne får ved hjælp af arbejde med statistik og kilder lov til at fordybe sig i – og reflektere over denne problemstilling.

Forløbet er udarbejdet af Michael G. Andersen.

Undervisningsforløb om kvinderne i De Olympiske Lege

Undervisningsforløb

Undervisningsforløb: Klassetrin 5.-6. klasse
Undervisningsforløb: Omfang af forløbet er kort (1-4 lektioner)

Problemstilling

Hvad er historien bag De Olympiske Lege, og hvilken rolle har kvinder haft i legene?

Kompetenceområde/-mål

Kronologi og sammenhæng

Eleven kan sammenligne væsentlige træk ved historiske perioder

  • Eleven kan identificere brud og kontinuitet i historien
  • Eleven har viden om væsentlige træk ved historiske perioder

Kildearbejde

Eleven kan med afsæt i enkle problemstillinger anvende kildekritiske begreber til at redegøre for fortolkninger af fortiden

  • Eleven kan identificere historiske problemstillinger
  • Eleven har viden om kendetegn ved historiske problemstillinger
  • Eleven kan formulere enkle historiske problemstillinger
  • Eleven har viden om kriterier for opstilling af enkle historiske problemstillinger

Materialer

Tilmeld nyhedsbrev

Jeg giver samtykke til, at mine personoplysninger behandles i overensstemmelse med denne oplysningserklæring og er indforstået med, at mine oplysninger behandles sikkert og fortroligt og slettes efter endt anvendelse. Jeg er indforstået med, at jeg kan trække mit samtykke tilbage ved at skrive til denne mailadresse historielab@ucl.dk, hvorefter behandlingen af mine personoplysninger stopper og slettes.

Close