Denne artikel i RADAR er udgivet maj 2023 og er skrevet af Jens Aage Poulsen & Mette Nørregaard Christensen, begge tilknyttet HistorieLab, UCL Erhvervsakademi og Professionshøjskole.
I denne RADAR-artikel præsenteres en teoretisk funderet model, som pædagoger og lærere kan anvende til at understøtte, at børn fra 4-5 år og op til 9. klasse bruger genstande som afsæt for at udforske fortiden. Derudover indeholder artiklen tre konkrete forløb til, hvordan man i henholdsvis børnehaven, indskolingen og udskolingen kan inddrage genstande for at facilitere børns undersøgende læring.
Artiklens indhold
Mennesker har altid haft tilknytning til genstande. Ikke kun som redskaber til brug i kamp og til at skaffe føde. Mennesker har også tillagt genstande betydning ud over deres nytteværdi. Jægere og samlere har lavet smykker af bl.a. snegle, dyretænder og smukke sten. Genstande har også spillet en religiøs rolle som fx relikvier. Pilgrimsrejsende kunne bære en muslingeskal som tegn på, at de havde besøgt Santiago de Compostela.
I artiklen gives der med afsæt i en model eksempler på forløb med genstande til børnehaven, indskolingen og de ældste klasser.
God læselyst.
Fra artiklen Genstande – læring for alle aldre
Genstande, der er genkendelige i nutidens udgaver, er et godt udgangspunkt for en umiddelbar sammenligning af hverdagen og livsbetingelserne før og nu. Det kan være skrivemaskinen og computeren med tastatur, eller den hånddrevne hjulpisker og den elektriske nutidsmodel.
Jens Aage Poulsen & Mette Nørregaard christensen
RADAR-artikler fra 2023
26. september 2023• RADAR 2023
Historie-fortælling i historie-undervisningen
2. maj 2023• RADAR 2023
Genstande – læring for alle aldre
30. marts 2023• Artikel, RADAR 2023
Om at vælge indhold
14. marts 2023• Artikel, Featured, RADAR 2023
Nyt perspektiv på dansk historie
20. februar 2023• Artikel, Featured, RADAR 2023