Undervisningsforløb om opdagelsesrejsende i historien

Written by 10:41 Uv-forløb 5.-6. klasse

Opdagelsesrejsende i historien

Hvorfor rejser vi ud?

Dette undervisningsforløb handler om opdagelsesrejsende og deres betydning for, hvorfor verden i dag ser ud som den gør. Hvorfor rejser folk ud i verden, endda til steder de ikke kender? Hvad fandt de førhen og hvilke vilkår har de levet under?
Forløbet henvender sig til 5.-6. klassetrin, og lektionsplanen kan downloades nederst på siden.

Præsentation og begrundelse

I dette forløb skal eleverne arbejde med opdagelsesrejser fra de første jægere og samlere til Andreas Mogensens tur ud i rummet. De vil blive præsenteret for tekststykker, filmklip samt refleksionsopgaver, som alle viser, hvordan man gennem tiden, har haft lyst til at udforske og opdage ukendte dele af verden.

Forløbet rundes af ved at eleverne fremstiller en Prezi, en PowerPoint eller en tegneserie, hvor eleverne selv har udvalgt en opdagelsesrejse, de præsenterer for hinanden.

Forløbet er udarbejdet af Sandra Koch Halskov.

Undervisningsforløb om opdagelsesrejsende i historien

Undervisningsforløb

Undervisningsforløb: Klassetrin 5.-6. klasse
Undervisningsforløb: Omfang af forløbet er mellemlangt (5-8 lektioner)

Problemstilling

Hvorfor rejser folk til ukendte dele af verden?

Kompetenceområde/-mål

Kronologi og sammenhæng

Eleven kan sammenligne væsentlige træk ved historiske perioder

  • Eleven kan placere historiske perioder i absolut kronologisk sammenhæng
  • Eleven har viden om historiske perioders tidsmæssige placering
  • Eleven kan redegøre for samspil mellem aspekter fra dansk og omverdens historie
  • Eleven har viden om samspil mellem aspekter fra dansk og omverdens historie

Kildearbejde

Eleven kan med afsæt i enkle problemstillinger anvende kildekritiske begreber

  • Eleven kan bruge kildekritiske begreber i arbejdet med historiske spor, medier og andre udtryksformer
  • Eleven har viden om kildekritiske begreber
  • Eleven kan læse historiske kilder og udtrykke sig mundtligt og skriftligt om deres indhold og formål
  • Eleven har viden om fagord og begreber og historiske kilders formål og struktur

Materialer

Tilmeld nyhedsbrev

Jeg giver samtykke til, at mine personoplysninger behandles i overensstemmelse med denne oplysningserklæring og er indforstået med, at mine oplysninger behandles sikkert og fortroligt og slettes efter endt anvendelse. Jeg er indforstået med, at jeg kan trække mit samtykke tilbage ved at skrive til denne mailadresse historielab@ucl.dk, hvorefter behandlingen af mine personoplysninger stopper og slettes.

Close