I denne fjerde lektion lærer du om begrebet ‘kollektiv historiebevidsthed’, og om at historiske spillefilm skaber rammer, så publikum kan identificere sig med noget eller nogen i filmene. Der gives eksempler på, at spillefilm bærer præg af, hvordan man tænkte på det tidspunkt, da filmene blev til, og at de derfor ofte er gode kilder til at sige noget om denne tid.
4.1 Læringsmål og omfang (lektion 4)
Lektionen er rettet mod følgende læringsmål:
- Jeg kan redegøre for, hvad ‘kollektiv historiebevidsthed’ er.
- Jeg kan redegøre for, hvorfor og hvordan en historisk spillefilm forsøger at få os til at identificere os med personer, tematikker og morale.
- Jeg kan vise, hvordan en historisk spillefilm er præget af den kollektive historiebevidsthed, der eksisterede, da den blev skabt.
Det tager ca. 45 min. at gennemføre denne lektion.
4.2 Spillefilm og kollektiv historiebevidsthed
Instruktion:
Se videoen, hvor Peter Brunbech fortæller om, hvad der skal til, for at vi kan leve os ind i film og synes, at de er spændende og relevante. Mens du ser videoen, bør du skrive stikord til:
- hvad der skaber identifikation i en historisk spillefilm.
- hvad Peter Brunbech siger, at ‘kollektiv historiebevidsthed’ er.
- hvordan “En kongelig affære”, “Kleopatra”, “Rosens navn” og de to Robin Hood-film er præget af den kollektive historiebevidsthed, der var på det tidspunkt, filmene blev skabt. Sørg for at skrive noter til hver af filmene.
Andre lektioner i dette kursus
Undervisere
Inden du går i gang, vil vi lige kort præsentere underviserne. Peter Yding Brunbech og Jens Aage Poulsen vil du ofte se i videoerne.
Peter Yding Brunbech
Ph.d.
pjyb@ucl.dk
Jens Aage Poulsen
Lektor emeritus
jeap@ucl.dk
MOOC’et er desuden udviklet af:
Projektleder, tekst- og opgaveforfatter:
Nikolaj Petersen, adjunkt, cand.mag. og Master
Filmproducer:
Poul Kjær Lauridsen, lektor
MOOC-konsulent og animator:
Lone Guldbrandt Tønnesen, lektor