Denne lærervejledning er en generel vejledning til kildebankstemaet Spadeslaget. Lærervejledningen har fokus på at give et overordnet overblik over emnet, temaerne samt kilderne, der hører til hvert tema.
Lærervejledning til læreren
Læreren kan læse mere om baggrunden for Spadeslaget her.
Undervisningsmaterialet består af fire kildesæt, og kan anvendes som læremiddel fra 6-9. Klasse.
- Ejner Jørgensen – offer, forbryder eller tilskuer?
- Jonny Tiedemann
- Uddrivelsen fra Højskolehjemmet
- Politivold eller nazivold
Materialet er bearbejdede uddrag af originalkilder, der findes på Rigsarkivets hjemmeside.
Til hvert kildesæt er der et spørgsmål, som eleverne skal forsøge at belyse med brug af kilderne. Til analysen af hver af kilderne kan eleverne evt. Anvende et arbejdsark.
Tidslinjen kan give eleverne et overblik over Spadeslaget. Find tidslinjen her.
Formålet med undervisningsmaterialet er
- At give eleverne forståelse for de kildekritiske begreber
- At støtte eleverne i anvendelsen af begreberne.
- At give eleverne forudsætning for at formulere en enkel historisk problemstilling
- At eleverne kan udvælge og bruge kilder og kildekritik i forbindelse med udarbejdelsen af en kort historisk fremstilling.
Materialet kan med fordel indgå i et forløb om Besættelsen. Det kan indledes med en lærergennemgang af baggrunden for Spadeslaget og eleverne ser filme Spadeslaget i Haderslev. Kildesæt 1 og 4 er de letteste, mens 2 og 3 rummer flere udfordringer. Derfor er det oplagt at fordele kildesættene til eleverne ud fra deres forudsætninger.