Banner til lærervejledning til kildebanksteamet Rundt om cyklen

Written by 9:58 Uncategorized

Lærervejledning til Rundt om cyklen

Her finder du lærervejledningen til kildebanken Rundt om cyklen.

På denne side finder du en generel lærervejledning til læreren om kildebanksemnet Rundt om cyklen. Lærervejledningen er en hjælp til læreren i forhold til at komme i gang med at arbejde med de mange spændende kilder.

Kom rundt om cyklen

Få lande i verden har flere cykler pr. indbygger end Danmark. Cyklen og det at cykle spiller en rolle i vores hverdag, kultur, selvforståelse og for sporten og samfundet. At Danmark er et cykelland har uden tvivl haft betydning for, at de tre første etaper af Tour de France i 2022 afvikles i Danmark.

Med cyklen som den røde tråd giver emnet ”Rundt om cyklen” eleverne mulighed for ud fra forskellige vinkler at få indsigt i cyklens historie, dens betydning og brug.

Emnet ”Rundt om cyklen” er et fleksibelt læremiddel, som primært henvender sig til 7.-9. klassetrin. Emnet er organiseret i syv temaer, der hver indeholder 4-10 kilder. Alle kilderne er forsynet med spørgsmål.

Syv temaer om cyklens historie

Til hvert tema er der udarbejdet en lærervejledning, der giver en kort intro til temaet. I hver lærervejledning kan du finde forslag til, hvordan du kommer i gang med emnet i undervisningen.

Her er desuden også udarbejdet en række spørgsmål, som kan hjælpe eleverne med at arbejde med kilderne. Du kan lade dig inspirere af spørgsmålene til undervisningen, eller du kan printe spørgsmålene ud og lade eleverne arbejde med dem i arbejdsark.

Kom i gang med emnet

Tilrettelæggelse af undervisningen

Det kildebaserede materiale kan anvendes på forskellige måder i undervisningen. Eleverne kan i grupper arbejde med hvert sit tema. Grupperne kan drøfte og søge at belyse spørgsmålene ved de enkelte kilder. Eller eleverne kan se bort fra spørgsmålene ved kilderne og i stedet udarbejde deres egen problemstilling, som de kan belyse ud fra kilderne og evt. ved hjælp af bøger og internettet.

Udvalgte temaer og kilder kan også bruges som supplerende materiale, hvis klassen arbejder med emner fra det 19. og 20. århundrede om fx industrialisering, kønsroller, fritid, sport og doping. 

Emnet og Fælles Mål

Arbejdet med emnet ”Rundt om cyklen” kan bidrage til, at eleverne opnår kompetencemålene efter 9. klasse. Åben PDF’en for at få et overblik over kompetencemålene.

Tilmeld nyhedsbrev

Jeg giver samtykke til, at mine personoplysninger behandles i overensstemmelse med denne oplysningserklæring og er indforstået med, at mine oplysninger behandles sikkert og fortroligt og slettes efter endt anvendelse. Jeg er indforstået med, at jeg kan trække mit samtykke tilbage ved at skrive til denne mailadresse historielab@ucl.dk, hvorefter behandlingen af mine personoplysninger stopper og slettes.

Close