Folkedrab i historieundervisningen – Et blik på vanskelig viden

Forside-header, RADAR 2024

Artiklen sætter fokus på, at elever ikke kun lærer om folkedrab, men at læreren er opmærksom på, hvilken historiebevidsthed vi ønsker at udvikle hos eleven. Read More

Bæredygtighed i vikingetiden: Overforbrug af materialer

Bæredygtighed i historiefaget, Uv-forløb 5.-6. klasse, Uv-forløb 7.-9. klasse

Vikingetidens overforbrug af materialer og hvordan vikinger kan have levet mere bæredygtigt. Read More

Bæredygtighed i historiefaget

Læremidler

Læremidler om bæredygtighed i historiefaget. Read More

Forestillinger om folkedrab

Holocaust og andre folkedrab, Uv-forløb 7.-9. klasse

Forløbet til 9.-10.-klassetrin med fokus på, at eleverne opnår en historisk forståelse af kernen i folkedrab samt reflektion over, hvad deres viden kan bruges til i nutiden. Read More

Hédi Fried og historien om Bodri

Holocaust og andre folkedrab, Uv-forløb 5.-6. klasse

Fokus på en pædagogisk tilpasset introduktion til Holocaust via Hédi Fried, der overlevede Holocaust. Read More

Holocaust og andre folkedrab

Inspiration til lærere, Læremidler

Læremiddel til 4.-10. klassetrin om Holocaust og andre folkedrab. Read More

Kildebank og Tour de France

Arkiv, Historien som vækstmotor

HistorieLab har på forskellige måder arbejdet med cykling i fortidigt og nutidigt perspektiv Read More

Tema 1: Ejner Jørgensen – offer, forbryder eller tilskuer?

Kildebankstema om spadeslaget

Fokus på politiet i forbindelse med urolighederne. Read More

Elevvejledning til kildebanken Spadeslaget

Kildebank

Her finder du elevvejledningen til kildebanken Spadeslaget. Read More

Lærervejledning til kildebanken Spadeslaget

Kildebank

Her finder du lærervejledningen til kildebankemnet Spadeslaget. Read More
Close